Att mäta är att veta – om ketoner

Mäta ketoner

Om man ska diskutera olika slags ketoner måste man mäta. Vill man av någon anledning inte mäta blir det här inlägget ointressant. Att mäta är att veta.

Jag mäter ketoner på 3 olika sätt. Inte alla alltid och alla olika ofta. De olika mätmetoderna mäter olika sorters ketoner och fyller för mig olika funktioner.

  • Urinstickor. Det absolut enklaste och billigaste
  • Utandning. Engångskostnad (?) och enkelt
  • Blod. Dyrast men enligt mig den bästa metoden.

När jag var nybörjare 2005 var det spännande att se ett resultat (Att mäta är att veta.) jag minns fortfarande första stickan som blev djupt lila. Jag var på gång och det var inspirerande att se resultat.

2012 var jag i USA 🇺🇸 och lyssnade på dr Jeff Volek och lärde mig att mäta ketoner i blod. Det blev starten till något nytt, bland annat den här bloggen 👍🏻. När jag äntligen fick tag i en mätare med mätstickor för blod kom chocken. Efter 7 år med LCHF (som självklart skulle vara ketogen) var jag inte ens i ketos trots lila urinstickor. Inget utslag på blodmätaren i fastevärdet på morgonen och väldigt lågt värde senare under dagen.

Jag köpte och läste dr Jeff Voleks bok och försökte lära mig och till slut kom jag på tricket. Det finns många blogginlägg om den här resan. Den här länken går till det första om nån vill hitta boken.

Nackdelen med att mäta i blod är kostnaden. Stickorna är dyra. Jag har använt 2 olika märken på mätare och de olika modellerna av Abbott Freestyle är bäst. Stickorna i Menarinis modell åldras snabbt och slutar fungera.

2014 började jag mäta utandningsketoner i Ketonix. Det var ett lyft. Den är dyr i inköp, men det är en engångskostnad. Jag blåste alla möjliga tider på dygnet och krossade myten att man har högst ketonvärde på morgonen efter nattfastan. Jag upptäckte hur ketonerna i andedräkten ökade om jag åt fett. Ketonix har utvecklats med nya modeller och jag hängde med och gladde mig åt nya funktioner, tex USB-sladd och kurvor i datorn. Problemet var bara att de slutade fungera efter ett tag. Så länge de fungerade var det omständligt och tog lång tid att få fram ett mätvärde. Då lessnade jag. Jag ville inte köpa en fjärde. Min Ketonixresa finns här i bloggen om man söker på Ketonix.

För ett år sen hittade jag en ny mycket billigare utandnings mätare av märket KHC att beställa från USA. Den fungerar fortfarande bra. Är snabb och lättanvänd och den jag använder nu. Den har helt egen enhetsskala och mätvärdena är därför inte jämförbara med någon annan mätning, men det stör inte mig. Jag är bara intresserad av mina egna förändringar och jag har vant mig vid siffrorna. Det högsta värdet jag blåst är 0.85 och just då var blodstickorna slut, så jag hade ingen referens. Första inlägget om den mätaren finns här. Där finns en köplänk med en rabattkod om någon är intresserad.

Hur mäter jag idag

Jag är periodare i det här som i allt annat. Det beror på vad jag förväntar mig för svar. Jag blåser oftast på morgonen och antecknar svaret i kalendern, KHC spar ingenting. Ibland tar jag en mobilbild av mätaren, för att få en minnesbild med datum och klockslag. Det här är så snabbt och enkelt att vissa dagar blåser jag väldigt ofta. Jag förstår mer för varje gång jag orkar göra en uppföljning.

Urinstickor finns hemma, men används sällan/aldrig. De ger mig ingenting. Det sägs att de bara mäter ketonöverskott dvs de ketoner man producerar utan att använda som energi/bränsle och att de därför försvinner helt när man är helt ketondriven. Det har aldrig hänt mig att de har försvunnit när jag samtidigt mätt och fått utslag på andra ketoner.

För mig är blodketoner King of kings och varför ska jag berätta i ett annat inlägg. Däremot mäter jag av kostnadsskäl inte i blod så ofta. Jag lägger hellre pengarna på min kontinuerliga glukosmätning (CGM). Där har jag det ultimata svaret. När min glukoskurva är platt på en låg nivå, då finns också ketoner. Den kurvan svarar varje kvart, dygnet runt på frågan om jag äter rätt. Det blir glapp i kurvan ibland när jag glömmer läsa av. Sensorn kan bara spara i 8 timmar, men trenden brukar synas tydligt ändå.

CGM-kurva helt platt utan berg-och-dalbana
Kurvan är platt som ett salsgolv om jag äter rätt

Att mäta är att veta

Om någon råkar läsa det här inlägget utan att känna mig närmare, så är jag omedicinerad pre-diabetiker sen väldigt lång tid. Naturalförloppet med högre värden som en funktion av tiden och åldrandet stämmer inte om man sköter sin kost dygnet runt, året runt. Kosten heter LCHF men har fått många andra namn under åren. Just nu kallas den ”LCHF strikt” eller kort och gott Keto.

Tack för att du läste, välkommen tillbaka