Varför jag åt ägg?

Det är kul med frågor från er läsare, för då får jag infallsvinklar jag inte alls tänkt på själv. I det här fallet ”Varför åt jag ägg om jag vet att jag inte tål det”. Ja varför? Det finns många svar både korta och långa. Det här är bara ett av dem.

Hösten 2017 började jag min funktionsmedicinska resa med en mängd olika provtagningar. Ett blodtest (ImuPro 300) visade vilka av ca 300 livsmedel jag tålde sämre än andra. Jag gjorde ett likadant test (samma utländska lab) redan 2008 och fick en del svar som blev bortglömda. Jag försökte redan då lära mig mer om hur jag skulle tolka provsvaren av de experter jag hade tillgång till och alla dömde ut testmetoden och sa att det inte fungerar. Det slutade med att jag inte tog testerna på allvar och fortsatte äta ägg, mandel och lite annat som fanns med i resultatet.

Sen dess har jag blivit så mycket klokare. Jag har tappat respekten för vissa ”experter” nämligen de som säger nej till allt de själva inte känner till. Så tycker jag det är ofta. Jag är ingen expert själv, men tillräckligt nyfiken för att förutsättningslöst söka vidare när jag får upp ett spår, oavsett om det anses tillförlitligt eller ej. Så var det med IgG-testet på Livsmedel. Det har varit ett fåtal ”experter” som under min många år långa hälsoresa trott på värdet i dessa intoleranstester. Jag själv kan för lite för att bedöma tillförlitligheten, men när jag får ett provsvar testar jag att följa det för att se om jag får en förändring. Det skulle jag gjort redan efter första testet. Det jag reagerade på då, hade blivit sämre under de följande 9 åren.

I instruktionerna till det omfattande testsvaret fanns texter om hur lång tid ett livsmedel skulle undvikas. Det var graderat i olika nivåer efter uppmätt intolerans. Jag uppfattade det som att eliminering innebär läkning och sen större tolerans. Jag har inte vågat återta de livsmedel jag valde bort helt, utan har tänkt att då blir jag väl dålig igen? När det gått långt över de 12 månader som var längsta tiden för total avhållsamhet från det jag tålde minst bra, började jag acceptera det jag åt borta, men fortsatte undvika det jag valde och lagade själv.

Sommaren 2019 hade jag förmånen att både lyssna till och umgås med Sofie och och Erik Hexeberg under LCHF-eventet i Säffle. De föreläste om just de här IgG-testerna utifrån en bok de precis kommit ut med. Den finns tyvärr bara på norska. De dygnen lärde jag mig att det är proteinerna som ställer till besvär, eftersom de via en läckande tarm tar sig ut i blodet innan de är tillräckligt nedbrutna. Proteinet i maten vi äter ska spjälkas i flera steg till aminosyror, som kroppen känner igen och tar emot genom tarmväggen till blodbanan när det är gjort på rätt sätt. Tänk en sil med trasiga och därför för stora hål, som släpper genom ej tillräckligt nedbrutna proteinbitar. De bitarna uppfattas som inkräktare och ett krig startas mot det som egentligen är ”mat”, som kan vara av väldigt god kvalitet, men det hjälper inte om matsmältningen inte fungerar som den ska. En låggradig inflammation är startad.


Under min sjukperiod 2020 var jag så trött på alla förbud och måsten att jag började kompromissa med min lista på mat jag tål sämre. Det första som kom tillbaka var komjölk. Den har jag litet utfall på jämfört med ägg och mandel och jag gissar själv det är värst med vissa avlade raser och jag vet inte om ädlare kor som fjällkor ens var med i testet (jag gissar på storproducerande mjölkraser). Mandel är inget jag saknar och jag tycker inte jag mår bra av det, så det är lättare att avstå. Det som var det stora steget var ägg. Jag har saknat ägg och tycker det är enkelt att ta till. Det började med vanlig glass i somras. Det innehåller både komjölk och ägg. Jag höll mig till finare sorter utan lång innehållsförteckning och JA det var socker i, men jag brydde mig inte om det då. Någon gång blev jag bjuden på lunch och det var omelett, någon annan gång var det majonnäs och så höll det på. Till slut (helt nyligen) testade jag äggröra till frukost här hemma och en bondomelett med riklig fyllning till middag (samma dag). Där tog det stopp i systemet. Vet så klart inte säkert varför, det kan ha varit något annat, men jag kan inte utesluta äggen. Det sammanföll med min dåliga sömn så det krävs lite mer test innan jag vet säkert. En olycklig kombination? Vill du äta ägg så se till att du sover, eller äter du ägg så gå och lägg dig i tid. Det låter hur knäppt som helst, men kan vara en verklighet. Lägger jag till de uteblivna toabesöken som parameter, blir det ännu fler kombinationer av gissningar och antaganden.


Jag vill lära mig mer om IgG och andra intoleransfaktorer. Just nu ”i dessa tider” är IgG med i många mediarapporter eftersom det är en av metoderna för att testa immunitet mot c o v i d – 19.

Immunglobulin A, G och M som reaktion på inkräktande virus (aktuell ämne)
IgM, uppträder tidigt i infektionsförloppet, IgA, uppträder som ett första försvar i kroppens slemhinnor; IgG, uppträder senare, kvarstår längre och kan produceras vid återinfektion.

I vården testas IgE reaktioner (allergi som ex celiaki/ gluten, nötter) som ger snabba reaktioner tex diarré, andningssvårigheter. Det är viktigt att snabbt fastställa och passar sjukvården eftersom det är fara för liv.

IgG, men också i viss mång IgA som jag aldrig testat själv, ger en fördröjd reaktion dvs jag märker inget när jag äter ägg. Besvären kommer flera dagar senare och är svårare att koppla till viss mat utan noggrant förd loggbok och kanske andra tester.

Jag hittade en Google-bild som visar tidsförloppet på det jag försöker förklara.

10-årsförloppet ger visst perspektiv på att det här inte handlar om snabba förändringar


Jag brukar försöka mig på en sammanfattning av mina texter och får jag inte till det hamnar de som opublicerade utkast. Nu struntar jag i det och ”gör så gott jag förstår just nu”. Jag skulle vilja reda ut några frågetecken innan jag skriver klart, men då blir det lätt bortglömt.

Sofie och Erik lärde mig att en läckande tarm pga dålig tarmhälsa släpper igenom främst ej färdigsmälta proteiner. Annat slinker också med, men proteinerna är värst. Om jag jobbat med min tarmhälsa och förmodligen har läkt en del (det syntes på flera tester jag gjorde under tiden) , så borde jag återigen tåla åtminstone lite av den maten som slank igenom och visade sig i IgG-testet, under förutsättning att jag undvikit den under tillräckligt tid och det tyckte jag att jag gjort med råge. Därför åt jag ägg, dvs svaret på frågan.

Ett blodtest (IgG) kan visa vilka proteiner som tagit sig genom tarmbarriären utan att vara spjälkade ända till aminosyror.

Slutsats jag hoppas på
En läkt tarm med god hälsa borde sluta släppa igenom osmälta proteiner som ger utfall på ett IgG-test dvs det är inte ett livslångt projekt att avstå mat jag saknar om jag först jobbar med min tarmhälsa.

Tack för att du läste, välkommen tillbaka

5 svar på ”Varför jag åt ägg?

  1. Ok, så magen slutade fungera när du åt ägg och du sov sämre?

    Jag ska helt klart vara uppmärksam på ägg då jag haft mycket strul med magen senaste veckorna och ätit en del äggröra, för att det är sjukt smidigt…

    vad finns det för tester på intoleranser och är det något av dessa om du litar mer på?

  2. Detta är sjukt spännande! Jag tror verkligen du är något på spåren här. Tänk om allting handlar om läckande tarm och immunförsvaret!

Kommentarer är stängda.