Varför jag fastar?

Nu tror ni som läst de senaste inläggen att jag fått stora snurren, eller dåndimpen som man sa när jag var liten.

Jag har inget emot fasta när det fungerar. Jag tror att mage/tarm mår bra av att vila ordentligt från matsmältning. Jag har också lärt mig att man göder inte tex SIBO (Bakterier i tunntarmen som ska vara steril) lika lätt om man äter sällan. Jag tror också det är ett sätt att sänka insulinnivån genom att hålla glukosnivån låg, så länge den verkligen är låg.

Jag har hittat ett sätt att fasta som fungerar för mig och det är från 16:00-18:00 på kvällen och till 08:00-10:00 ungefär. Det blir en 16:8- fasta i bästa fall som så många förespråkar. Jag är inte jättepetig med tiderna, det kan bli bara 12-14 timmars fasta också. Jag försöker låta bli att äta efter 18:00 om jag inte måste. Jag äter helst inte direkt jag vaknar på morgonen. Då dricker jag vatten och försöker vakna i lugn och ro. Om jag måste iväg blir det annorlunda, men då blir hela dagen ofta stökig. Under dagen äter jag frukost, lunch och middag och helst inga mellanmål. Jag är superdålig på planering så ibland (ofta) blir det fel. Målet är i alla fall regelbundenhet som jag också tror gynnar hälsan, allt enligt det jag lär mig om den viktiga dygnsrytmen.

Ett undantag är om jag inte får i mig en ordentlig middag innan fastan. Jag äter hellre på kvällen än vaknar hungrig på natten. Då får nattfastan bli kortare. Det förekommer oftare än jag önskar. Den huvudsakliga poängen är att få bort småätandet på kvällen, det förstör dygnsrytmen.

Varför gör jag så här då?

Jo för att allt jag stoppar i munnen efter 18:00 stör min dygnsrytm. Jag kommer sämre till ro, har svårare att somna och sover oroligare. Äter jag sent galopperar glukoskurvan under flera timmar under natten istället för att ligga platt som ett salsgolv, där jag vill ha den. Den ser ut som en berg- och dalbana utan att jag stoppat något i munnen. Eftersom jag även följer sömnen grafiskt söker jag samband och det ser ut som att djupsömnen försämras betydligt när matsmältningen är i full gång vid läggdags.

Om jag lägger mig hungrig händer samma sak. Glukoneogenes drar igång och och jag sover oroligt eller vaknar hungrig och får svårt att somna om.

Jag kallar sättet att äta inte ens för fasta. Fasta för mig är ett laddat ord, dvs att någon bestämt att jag ska göra på ett visst sätt, bara för att… Det är inget bra utgångsläge för den som är sockerberoende eller har någon annan ätstörning. Det leder lät till panikkänslor och i värsta fall överätning.

Jag kallar det bara ”att följa den naturliga dygnsrytmen”. Här behöver jag mat och här behöver jag vila. Det här är mest ett socialt problem, det är sällan vi möter vänner utan att stoppa nåt i munnen och många middagar börjar 18 eller senare. Jag gör så gott det går och ingen jätteaffär. När jag själv kan påverka vet jag vad som är bäst. Låta bli att stoppa nåt i munnen efter 18:00.

Blir jag så sugen på kvällen att bara vanligt vatten inte räcker kan en kopp Roiboste med smör (jag kokar smör till ghee som alltid finns tillgängligt). Vatten med is och lite citron kan räcka nån gång. Hett vatten (silverte utan mjölk och socker 😜👍🏻😂) en annan gång. Lite fantasi så löser det sig.

Mitt bästa råd

#det_som_inte_finns_hemma_är_det_ingen_risk_att_du_äter

Sängdags de flesta dagar

8 svar på ”Varför jag fastar?

  1. Äter nog åt det hållet helt naturligt, jag också. Föredrar också att inte kalla det fasta – det låter som att jag avstår från mat; det gör jag ju inte…men jag äter ju inte konstant. Småätande är förödande; då är jag aldrig mätt och aldrig hungrig, så det undviker jag så mycket jag kan. Inte hungrig på morgonen. Har haft som vana sedan många många år, långt före lchf, att inte äta efter kl 18 – men precis som du, så äter jag om jag är hungrig, eller om det någon gång passar bättre…äta ute, fest och liknande.

  2. Tack för idén att ta till fett-rooibos på kvällarna! På morgonen njuter jag av yerbate med smör. Saknar det när jag är på resa och måste äta annat till frukost. Jag är alldeles för ofta kvällsfikare. Börjar efter middagen – en stund därefter, och varvar mörk choklad – 90% – och ost. Ikväll ska jag ge mig till tåls en stund efter middagen och sedan testa rooibos med smör. Om det håller mig nöjd hela förmiddagen så borde det fungera på aftonen också!

  3. Chokladen är slut. Bra, då kan jag ju inte äta sånt.

Kommentarer inaktiverade.