Experimentera med ketogen kost

Eftersom jag ligger i gränszonen för typ 2 diabetes kontrollerar jag regelbundet mitt fasteblodsocker. Det avslöjar om jag varit ute på villospår. Sen jag träffade Stephanie Person kontrollerar jag oftare eftersom hon vill att jag sänker blodsockret ytterligare. Före ”Stephanie-perioden”, hade jag konstant mellan 5,0 och 6,0 (prediabetesgränsen är > 6,1, diabetes typ2-gränsen > 7).  Stephanies keto-mål är att komma under 4,6 hela dygnet. Det har jag lyckats med vid några tillfällen under våren och vet därför att det faktiskt går även för mig och då minskar vikten på riktigt, dvs inte bara de där hoppingivande kilona alla förändringar brukar resultera i. Skillnaden i kosten är hårfin för mig. Det handlar mer om mängder och tidpunkter än vad jag äter.

Det är oerhört svårt för mig att ligga kvar så lågt i fasteblodsocker och kräver så mycket att jag inte orkar några långa perioder. Har jag själv möjlighet att bestämma vad jag ska äta varje mål fungerar det, men så fort jag hamnar i andra sociala sammanhang eller långt ifrån mitt eget kylskåp, blir det genast svårare.

Kosten är bara 20-30% av hela min insats för att bli helt ketondriven. Sömn, träning, stress och andra vardagliga situationer som när jag äter och hur mycket påverkar mycket mer än jag tidigare förstått. Periodisk fasta tex fäller mer än gynnar. Glukoneogenesen går igång direkt och höjer mitt blodsocker utan att jag ens äter. En möjlighet till att hoppa över måltider som jag inte testat klart ännu är att sluta äta tidigare på eftermiddagen dvs inte äta sena middagar eller på kvällen.

Skillnaden mellan ketogen kost och strikt LCHF är inget jag vill gå in på i detalj eftersom jag tror det är olika för alla vilken mat man klarar och inte klarar, men jag kan beskriva hur jag gör för att veta vad som fungerar för mig. Målet är att hålla ett lågt blodsocker genom hela dagen, ett blodsocker som inte triggar igång insulinproduktionen, som i sin tur motverkar viktminskningen.

Riktlinjer för att testa fram ketogen kost

  1. Ta ett fasteblodsocker helst direkt, men inom en halvtimme en morgon när du vaknar ovanligt tidigt. Sena morgnar gynnar gryningsfenomenet som höjer blodsockret via glukoneogensen. Tidig morgon är ett mer ”äkta” värde.
  2. Ät den frukost du normalt äter
  3. Ta nytt blodsocker 2 timmar efter och notera om det är högre, samma eller lägre än det test du gjorde efter nattens fasta

Om blodsockret är lägre är frukosten var det en bra frukost.
Är blodsockret högre behöver du främst se över fettintaget om kolhydratintaget redan var lågt, annars sänk kolhydratintaget och justera fettintaget oftast uppåt.

Om du är en nyfiken sort och gillar att sticka dig själv kan du så klart även sticka före 2 timmar, men det är vad jag lärt mig efter två timmar man vet om blodsockret verkligen spikat eller om insulinmängden räckt för att ta ner det snabbare.

Gör så med alla måltider tills du hittat mat som fungerar. Mitt tips är att avstå det som känns osäkert tills nivåerna är de önskvärda. Själv har jag hittat ganska bra vad som fungerar och experimenterar därför just nu med kefir och bönor. De är inte helt färdigtestade ännu eftersom jag varit bortrest och haft semester från allt vad journalföring heter.

Den som vill kan efter en tid börja testa ketonerna, det är inte helt nödvändigt för ketosens skull, men kan kännas lite kul som inspiration. Stephanie anser att värdet i blod bör ligga över 1,8 mmol/L det vi lärt oss tidigare är 1,5 så även här är hon lite striktare än vi är vana.

Dagbok

Det är svårt att testa och exakt veta vad som gör vad. Därför försöker jag anteckna och ju längre tiden går dess petigare blir jag i mina anteckningar. Jag har insett att det jag gör påverkar fler dagar framåt än jag tidigare anat, jag lärde mig tex häromdagen att koffein kan påverka blodsockret upp till 8 timmar eller mer efter intag. Det jag äter och dricker kan finnas kvar i systemet upp till 3 dygn eftersom maten spjälkas ner och tar sig ut lite olika vägar. Det är alltså omöjligt att veta vad som gör vad om man äter väldigt många olika livsmedel. Så länge jag inte exakt vet vad kaffe gör avstår jag så slipper jag fundera. Så är det med mycket olika livsmedel. Jag avstår eftersom jag inte vet.

Rotera kosten

Det är grundorsaken till varför min kost utifrån sett är ganska enahanda om jag visar upp en tallrik från en enstaka måltid. Om jag däremot visar upp vad jag äter totalt under tex en vecka blir bilden annorlunda eftersom jag hela tiden försöker rotera maten så att jag får del av olika både makronutrienter och mikronutrienter.

2 reaktion på “Experimentera med ketogen kost

Kommentera