Sinkers vs Floaters

Nu är det länge sen jag snackade skit och ändå är det nog det absolut viktigaste för min hälsa att avloppssystemet fungerar. Mer än 40 års erfarenhet av IBS med olika svårighetsgrad har gett mig god inblick i hur dåligt man kan må när just det onämnbara inte fungerar. Långresor och tiden-efter-kejsarsnitt innebär extremt plågsamma minnen och jag vet att jag ibland i mitt undermedvetna tar ut en del smärta i förskott bara för att jag vet hur jobbigt det kan bli under resor.

Mitt mål är alltid regelbundna morgontidningar. Jag gillar absolut inte eftermiddagstidningar eller ännu värre kvällsupplagor. Om valet är pest eller kolera så javisst, hellre en kvällstidning än ingen alls. Jag följer några facebookgrupper och läser ofta hur en del lyckligt beskriver hur sällan de behöver gå sen de bytte kost (en gång i veckan är väl det värsta jag läst). Jag får ont i magen bara jag läser. Alla överhoppade dagar uppfattar jag som begynnande förstoppning.

Jag vet efter ett otal undersökningar att jag har tarmfickor som kan ställa till rejäla besvär om de blir inflammerade. Senaste kontrollen visade inga som helst tecken på inflammation och den läkaren påpekade hur viktigt det är att hålla rent. Min läkare i Funktionsmedicin sa likadant. Skiten ska ut och inte få chansen att stanna i tunntarmen och skapa förutsättningar för SIBO (Bakteriell överväxt). Jag fungerar normalt bäst på min fettrika kost (80e%) men så fort det blir avsteg (resor, bjudningar mm) kan det bli vedermödor att återfå den självtömmande balansen.

De hjälpmedel jag tar till vid behov förutom vatten och fet mat är tex magnesium/mineraler som finns förutom vanliga piller från hälsokosten i Movicol/Laxido från Apotek (akutens råd när jag för bara ett par år sen kom i ambulans med akuta magsmärtor), Sunwic (receptfritt tips på fibrer från läkaren i funktionsmedicin) eller Resolor (receptbelagd tablett för ökad peristaltik som jag fixar så fort jag träffar en receptförskrivande läkare). Mitt egentliga problem är förmodligen dålig peristaltik (för svaga tarmrörelser) mer än fel på själva innehållet. Därför är Resolor en fantastisk uppfinning trots att jag inte gillar att vara beroende av mediciner. Betydligt bättre än fibrer och annat de alltid prackat på mig. Det kan lösa akuta problem (3*3 dospåsar Movicol under 24 timmar löste orsaken till ambulansresan).

Det jag egentligen tänkte skriva om idag är något helt annat. Den långa inledningen som bakgrund är bara uppsnacket innan dagens ämne kommer som det heter i de ofta tidsödande poddarna.

Tänk så fiffigt det var när Stephanie Person lärde mig att det ska komma sinkers (dvs ”sjunkare”) och inte floaters (”flytare”). Bara genom att ta en titt får man direkt veta mycket om hur tillståndet är. Avföring ska sjunka och inte flyta och sen jag fick lära mig det har jag gång på gång fått bekräftat hur bra signal det är på att systemet fungerar. Kladdiga flytare är direkt respons på att något behöver åtgärdas. Det kan bli så vid övergång till fetare kost, men det ska vara övergående. En frisk tarm, med rätt balanserad kost producerar brun avföring i rätt konsistens som sjunker. Check på den och jag mår som bäst.

Det finns en karta som jag tycker är bra och har visat tidigare och den i kombination med att veta om avföringen sjunker gör att man direkt vet om det finns förbättringspotential. Flytande kan signalera läckande tarm, men också andra problem. Färgen påverkas av hur man mår. Svart, grön, grå, röd och gul är inte färger man vill se. Brun är färgen vi eftersträvar.

Bruna 3-4:or, sjunkande och regelbundna tömningar varje dag.

Sorry för skitsnacket, men ibland måste vi prata om det också.

Tack för att du läste, välkommen tillbaka

13 svar på ”Sinkers vs Floaters

  1. Någonstans har jag läst att ”inga fartränder på papperet” också tyder på nåt bra, alltså det blir inget brunt på toapapperet. Det händer mig faktiskt i bland, och visst känns det bra.
    Någon annan som vet något om detta?

  2. Utan att jag haft några speciella problem på nämnda punkt, så har jag följt Kostdoktorns 2-veckors utmaning. Resultatet på nämnda punkt var lyckat. Överraskande bra!

  3. Intressant ”skitsnack” 🙂 En fråga: var kan man läsa någonstans om dom olika typerna på ”skitkartan”, vad dom olika typerna kan peka på för slags orsaker? Jag pendlar mellan 2-3-4+6 ?

    • Jag har samlat info från olika håll under många år så jag har inget bra tips på samlad info. Jag har tex läst Charmen med tarmen, Magstarkt av Martina Johansson. Jag har jobbat med tarmhälsa på många olika sätt och nått fram till hyfsade sinkers. ??

  4. Jag lär väl inte kunna bidra med något, med tanke på hur länge du har kämpat utan att helt komma tillrätta med problemen men jag vill ändå berätta om min dotter som äntligen hittat lösningen på sina besvär. Även hon åkte en gång ambulans till sjukhuset med enorma magsmärtor som troligen berodde på förstoppning/gaser. Det var för minst 20 år sedan och hon har därefter varit mer eller mindre förstoppad. Ibland har det bara kommit veckotidningar 🙂 . Trots att hon ätit LCHF i åtta år och därmed mycket kokosfett så har problemen kvarstått. TILLS NU!!
    Jag vet att detta låter heltokigt men efter att hon börjat ta en järntablett dagligen sköter sig nu magen perfekt utan förstoppning. Normalt sägs ju järn vara stoppande, t ex blåbär, men jag har faktiskt hört om fler som reagerar tvärtom.
    Jag kan bara hoppas att du inte testat detta undermedel!

    • Tack, Det är absolut värt att försöka fler gånger. Jag har ätit flera olika järntabletter under åren och Hemofer är den enda jag inte blivit dålig av. Det är länge sen jag tog eftersom jag äter inälvsmat regelbundet. Tack för tipset.

  5. Absolut bra att få kännedom om. Vi är tacksamma för att du delar med dig om ”skitsnacket” 🙂

    • Det är nog bra att fundera lite. Jag har ju skrivit om det tidigare men glömmer själv bort hur viktigt det är tills jag återigen drabbas.
      Just nu är jag återigen förstoppad och letar orsak, men gladde mig åt att det åtminstone är mycket annat rätt. Både rätt färg, typ och sinkers är gott nog ibland. Vi får kämpa vidare 🙂

Kommentarer inaktiverade.