Dagen efter

Eftersom jag skrivit om sömn, fortsätter jag på det spåret. Idag är jag ”dagen efter” och känner tydligt att jag förlorat sömn som inte går att reparera med att ”sova ikapp” precis som jag precis lärt mig. Jag har också ätit lite annorlunda och det får konsekvenser.

Igår var det Valborgsmässoafton och vi firade traditionsenligt hos goda vänner med god mat, brasa och vårsånger. Väldigt trevligt socialt umgänge bland gamla goda vänner, som inte lever som vi gör.

Middagen åts kring 19:00 och var väldigt väl anpassad för att passa alla. Inga problem att följa det matschema jag följer just nu, förutom klockslaget. Vi gäster bidrog till en buffet och värdparet stod för färsk nässelsoppa till förrätt och ugnsbakad lax som varmrätt. Desserten serverades efter brasan och jag höll mig till 2 dadlar. Som bilförare drack jag vatten och sen blev det kaffe efter brasan eftersom jag skulle köra bil.

En jämn och fin glukoskurva hela dygnet och jag blåste bra ketoner innan vi åkte hemifrån på eftermiddagen. Det går bara man vill.

Just den här CGM-sensorn ligger någon enhet under om jag jämför med värdet i blod.

Det som lätt händer när man har trevligt är att det blir sent. Vi var hemma klockan 2 på natten och jag hade svårt att varva ner, kaffet bidrog säkert.

Jag vaknade vid mitt intränade klockslag, men somnade om eftersom jag absolut inte kände mig utsövd. Röd helgdag idag och inga måsten. Nu är klockan efter lunch och jag är fortfarande sömnig och känner mig mosig.

Jag har precis läst att man inte kan ersätta förlorad sömn genom att sova ikapp. Vår inre dygnsrytm och den yttre (solens 24-timmars rytm) kommer i ofas och vi förlorar den för hjärnan renande rytmen mellan DJUP-sömn och REM-sömn. Eftersom jag gillar att testa om det jag läst och försökt lära mig stämmer var det med spänning jag idag öppnade appen och studerade senaste nattens sömn. Med tanke på hur jag känner mig blev jag inte förvånad.

Den svarta ⚫️ markeringen är den sömn som är varken DJUP 🔵 eller REM 🔴. Nattvilan ska börja med DJUP 🔵 sömn varvat med kortare perioder av REM. Det förlorade jag i natt. Den gröna pilen ✅ pekar på att jag vaknade när jag brukar. Jag är inställd på att vakna utan väckarklocka och det fungerar trots en stökig natt.

Även om jag sov mina 8 timmar fick jag inte den långa återhämtning jag behöver varje natt och det känns idag. 45 minuters djupsömn räcker inte för att hjärnan ska hinna ”köra sina fyra tvättmaskiner” dvs städa upp efter dagens upplevelser och göra klart för en ny dag av intryck.

Som jämförelse hade jag 2h16min DJUP sömn förra natten när min Withings Sleep gav mig 100% istället för de 84% jag fick nu. Under REM-sömnen (i huvudsak den senare delen av natten) sorteras intrycken och sorteras in i långtidsminnet. Det tycks ha fungerat.

Det är det här jag kallar ”livet”.

Grundplanen är att leva optimalt för att bli frisk. Sen händer något som gör att man avviker från den planen och det får konsekvenser, men i utbyte fick jag trevlig samvaro, fina samtal och otroligt mycket glädje, som också är viktigt. Det gäller att hitta en balans och ge sig själv chansen till återhämtning. Bara kunskapen, i det här fallet förklaringen till att jag känner mig mosig efter en fest utan alkohol och 8 timmars i övrigt väldigt lugn och bra sömn, ger mig väldigt mycket.

2 svar på ”Dagen efter

  1. Jag har nog liknande erfarenheter. Förutom att jag fick något för lite sömn även natten före (vilket gjorde mig grinig och anti), att det inte blev lika sent på Valborg(midnatt) och att jag inte vaknade förrän halv tio i morse. Och att jag aldrig mäter.
    Seg. Dimmig. Oföretagsam.

Kommentarer inaktiverade.