Matregistrering

Fy vad jag ogillar både ordet och fenomenet. Som gammal viktväktare från 70-talet lärde jag mig bokföra varenda tugga och några nitiska konsulenter samlade till och med in listorna för granskning. Är det sen underligt att man fått en knäpp inställning till sitt ätande. En gång lovade jag mig – aldrig mer, men det löftet har varit svårt att hålla. Ibland trillar den nitiska sidan av mig dit och jag är där igen.

När jag äntligen – efter ungefär 25 år – insåg att viktväktarna inte har lösningen på mina viktproblem började jag söka svar på annat håll. Alla läkare jag gått hos för bla IBS har förordat mer fibrer som den magiska lösningen och för att riktigt vara säker att jag fick i mig alla jag behövde gjorde jag ett kostprogram som höll rätt på mängder och dagsbehov. Eftersom jag på den tiden (2000) hade börjat lära mig GI-tänket la jag även in möjligheten att filtrera fram bra GI-val. Jag hade olika gurus jag försökte analysera varav en var Karin Hvoslef från Norge, som jag kul nog fått kontakt med via mail nu långt senare. Hon skrev mycket om vad och hur mycket just kvinnor behöver äta. Jag har alltid gillat tabeller, staplar och cirklar, så självklart finns många diagram i mitt eget program.

I takt med att jag numer testar olika sätt att äta LCHF inser jag nödvändigheten av att åter ta tag i kostregistreringen, trots att jag tycker så illa om det. Jag har sen förra sommaren trott att jag skulle anpassa mitt eget Microsoft Accessprogram till alla nya behov som uppstått och framförallt göra det ipad-vänligt så att jag har ständig tillgång till det och slipper komma ihåg att göra det i datorn när jag nån gång tar mig dit. Nu har jag insett att tiden inte räcker till, det får vänta tills jag blir pensionär :-).

Istället har jag googlat runt och letat ipad/smartphonevänliga alternativ och det jag hittills fallit för är Shape Up Club. Jag laddade ner och testade det redan då det var nytt, men tyckte inte om det då. Nu är det vidareutvecklat och jag tycker det fungerar riktigt bra. Framförallt kan jag själv ställa in hur jag vill äta utan att få en massa pekpinnar baserade på Livsmedelsverkets rekommendationer.

En smart del av profilinställningarna

En smart del av profilinställningarna

Jag får se mitt dagliga intag i cirkeldiagram (energiprocent) och får veta hur mycket jag ätit resp har kvar. Livsmedelsdatabasen verkar helt ok och det finns möjlighet att favoritmarkera och lägga in både egna måltider och recept. Självklart saknar jag en hel del, men man kan inte få allt. Så här långt är jag nöjd. Bäst är att jag kan göra det direkt i min Ipad eller i min Iphone, dvs jag hinner inte glömma.

ShapeUp Club, matregistrering

ShapeUp Club, matregistrering

Tack för att du läste, välkommen tillbaka

9 svar på ”Matregistrering

  1. Pingback: Semester med 5:2-fasta | Vägen till 65

  2. Jag har aldrig bantat, men väl fastat. Det var ingen höjdare, men jag har inga problem med hunger, mera klen och svag. Nu blir det ofta rätt långt in på dagen innan jag äter något, det blir kokoskaffe vid sju och sedan kan det dröja till ett innan jag äter. Sedan äter jag vid sju. Kanske jag växer in i er typ av fasta också. Särskilt om jag fastnar igen, just nu har jag gått ner sex och upp ett kilo, få se om det är en förbenad platå igen. Just idag kände jag mig otroligt mycket bättre i värken, törs nästn inte tro på det. Det har varit varmt i Dalarna idag, men jag hoppas på flera sådana dagar.

  3. Aha! 5:2. Hur går det för er? Jag försökte fasta en dag i min ungdom, och det gick bra, men dagen efter mådde jag illa. Sen har jag aldrig provat fasta mer. Men jag är väldigt intresserad av att prova.

    • Efter att jag såg programmet på Vetenskapens Värld i 2:an ang denna metod, blev jag intresserad att prova. Det ska visst vara bra för kroppen att minska på ett tillväxthormon lite då och då. Inte fasta för länge eftersom då sjunker ämnesomsättningen. 2 dagar i veckan är lagom.
      Jag har också fastat i min ungdom, men då fick man bara dricka buljonger etc och det blev lite för tufft. Ont i magen fick jag.
      Nu börjar jag dagen med fettkaffe,
      lunch: 2 ägg + grönsaker
      middag: en halv avokado med citron, en kopp te till kvällen
      Ca 500 kalorier allt som allt! Jag tror det är bra att stoppa i lite mat i magen – inte bara dryck. Man kan kolla med http://www.kostbevakningen.se om man vill kolla kaloriinnehållet i olika matvaror.
      Jag dricker vatten med citron under dagen.
      Och det går jättebra! Jag mår bra. Lite hunger gör sig påmint ibland, men det går snabbt över.
      Och ett par kilon har försvunnit efter 4 veckor!

  4. Tack för tipset! Det är kanske något att prova så småningom. Just nu är jag dock inne i 5:2 metoden, dvs fasta 2 dagar och LCHF-mat 5 dagar i veckan. Jag har provat det mesta tidigare; strikt LCHF, inga mejeriprodukter, enbart fett-kaffe som frukost osv – ingenting har hjälpt mot övervikten. NU verkar det äntligen hända något; ca 2 kilo ner på 4 veckor! Det går jättebra att enbart äta ca 500 kcal under 2 dagar. Känner lite hunger ibland, men fullt hanterbart. Och det går lättare för varje gång. Man får komma ihåg att dricka mycket vatten.
    Har du testat denna metod?

      • Det är ingen total fasta, det klarar inte jag heller.
        Det är snarare ett väldigt begränsat matintag två dagar i veckan.
        Jag äter inget förrän middag som jag försöker hålla begränsad.
        Jag tror det finns många varianter, en del pratar om 24 timmars fasta och det har jag inte testat.

Kommentarer inaktiverade.