Jordgubbar

Av en tillfällighet fick jag i våras veta att jag har lågt järnvärde (P-Järn 8µmol/L, ref 9-34) och blev därför ordinerad järntabletter. Att en 55+ kvinna som medvetet äter en hel del lever, ägg, kött, fågel, skaldjur och gröna grönsaker har låga depåer av järn gjorde mig en smula förvånad men jag tog läkaren på orden och åt mina järntabletter. De gjorde mig väldigt dålig i magen, men jag kom på att om jag tog dem på kvällen tillsammans med ett glas filmjölk så gick det bättre. Filmjölk och youghurt är inget jag normalt använder i maten, men den här gången gjorde jag undantag för att rädda nattsömnen.
På morgonen valde jag den inte lika starka Hemofer, mildare för magen.

Det här var tiden då jordgubbarna började komma och jag mindes väl hur jag sommaren 1986 med mycket lyckat resultat åt mycket jordgubbar för att höja mitt järnvärde i samband med en graviditet. Jag är väldigt förtjust i jordgubbar och tog nu chansen att äta några om dagen. Eftersom jag vet att jag har tendens att överäta sådant jag verkligen gillar såg jag till att det alltid fanns någon att dela asken med, annars blir det lätt att jag äter hela och det skulle inte fungera. Jag kombinerade järntabletter med Blutsaft, jordgubbar, mera lever och gröna grönsaker.

 

När tiden för mitt ketonexperiment började visste jag inte hur jag skulle göra med jordgubbar, Blutsaft och filmjölk, men jag bestämde mig för att fortsätta. Järnvärdena kändes just då viktigare än mina ketonvärden.

 

5 reaktion på “Jordgubbar

  1. Nu kanske du får äta massor med gröna blad, såsom bladspenat och ruccola. Har för mig att Sanna Ehdin har ngt recept på en grön drink med dessa ingredienser. Bland annat.

  2. De är dessutom bra för att göra oss mer ph-neutrala, ta ner syran och göra oss basiska. För mycket syra är INTE bra, så mycket har jag förstått, efter att kollat lite på nätet, men framförallt genom boken Brödberoende av William Davis. Du har säkert läst den!
    En morgonsmoothie av
    1 grape, 1 avocado, ½ påse ruccola eller spenat eller blandat, 1-2 cm ingefära, 1msk cocos, 0,25 dl gurka, mixa ihop till en tjock smoothie, toppa med 1-2 msk nibs, 2-3 msk hampafrön oskalade, strö över goijibär eller 1/2 dl hallon.
    Visst kan man ha banan eller något sötare men det är just det vi inte ska ha….
    Det ska bli en krämig smoothie att äta med sked.
    Det är ej farligt med kolhydrater men det måste vara rätt kolhydrater…
    Recept av Marie Bergman, fb-gruppen Bittens vänner. Hon skriver mycket om syra-/basbalansen.
    Räcker vanligen med hälften till frukost, andra hälften senare…

  3. Pingback: Ljus i tunneln | Vägen till 65

Kommentarer inaktiverade.