Mitt morgonkaffe

Det har kommit många kommenterar om mitt morgonkaffe både här på bloggen och på Kolhydrater iFokus – därför visar jag en bild på hur det ser ut innan jag kör det i mixern.

Det är ca 3dl kaffe, 25 g kokosfett och 30-40g smör.

Jag vill samtidigt utfärda en varning eftersom jag läst att många som inte är så vana vid fett känner av lilla magen – lite väl mycket.

Är du nybörjare i fettsvängen rekommenderar jag att du smyger i gång, särskilt med kokosfettet. Det sätter fart….

Tack för att du läste, välkommen tillbaka

15 svar på ”Mitt morgonkaffe

  1. Pingback: Autopiloten tog semester | Vägen till 65

  2. Hej!
    Jag har blivit väldigt inspirerad av din ”ketonresa” men har inte skaffat mig någon mätapprat ännu. Har också ofrivilligt burit några väldigt envisa extrakilon runt midjan alltför länge. Men för 3 veckor sedan bestämde mig att ta tag i saken genom att minimera intag av koldydrater, helst så nära 0 som möjligt. Samtidigt började jag jogga ca 3 ggr i veckan mellan 35-50 min i varierad terräng. Har nu äntligen blivit kvitt med det oönskade runt midjan, dessutom har konditionen blivit så mycket bättre. Till frukost dricker jag en stor kopp kaffe med grädde. Lunchen har mestadels bestått av ägg och evt. en liten biff + cf/smetana, fläskkarré/rökt lax med sås; av grädde eller cf/smetana till middagen. Har helt avstått från grönsaker under dessa drygt 3 veckor, men ser framemot att börja äta dom igen.
    Det märkliga i detta är att min fasteblodsocker ligger under 4 mmol/L. I morse mette jag värdet 3,4. I går kväll tog jag en test som visade 3,0 mmol/L, ca 3 timmar efter middagen och 1 timme efter 25 min joggingrunda.
    Martin Enander, läkare, specialist i allmänmedicin, skriver: ”Om man inte har diabetes är blodsockervärden under 4 mmol/L mycket ovanligt.” (http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Undersokningar/P-Glukos–blodsocker/). Undrar om ketoner har påverkan på blodsockret, har du erfarenheter?

    Mvh
    Maja Axelsson

  3. Mycket inspirerad av din blogg och har ny börjat testa bullet coffee, stod mig minst 5 timmar, super härligt med en snabb mättande ”frukost”. Planerar att börja mäta mina blodketoner och undrar om man måste använda de specifika lancetterna från Abbott för test stickorna (jag är inte diabetiker så och bor inte i Sverige, så det blir lite trixande och handla online).
    Väntar med spänning på dina fortsatta mätningar-

    • Lansetterna är för att ta hål i fingret och då kan man använda vilket märke som helst som passar. Strips för ketoner finns bara till blodsockermätare från 2 märken varav Abbott är den ena. Amerikanerna köper ett kit på postorder från amazon.com.
      Lycka till

      • Tack för ditt svar, allt nu beställt och det ska bli spännande att börja möta. Gillar att du inte vill hålla på att räkna kalorier och exakta kolhydrater. Tänkte hålla koll på vad jag äter – i stora drag, och se hur det påverkar mina blodketoner.
        Bulletkaffe för tredje dagen och mår finfint, lite av en utmaning för mig som behöver viss tuggterapi.

  4. Jag älskar denna morgondryck och dricker den varje morgon innan jobbet! Jag blandar även i lite kanel och ekologiskt vaniljpulver. Mumsigt värre och jag håller mig lätt mätt i ca 6 h tills det är lunchdags 🙂

  5. Jag har ingen våg!
    Hur mycket i matskedar räknat är
    25 g kokosfett
    30-40 g smör
    på ett ungefär?

  6. Jag tycker detta är mycket godare än ”äggmjölk” och håller mig mätt längre! Och nu tar jag betydligt mer fett i kaffet, ca 50 g vardera av smör och kokosfettet. Tar många timmar innan jag känner att jag behöver äta mat.
    Ska testa att göra lite arabisk variant genom att ha i lite kardemumma i kaffet.

  7. Har börjat med denna dryck som frukost och det smakar gott och mättar fram till lunch. Jag smälter smöret i micron därefter kaffe och använder lilla cafe crema vispen och vispar, blir mycke skum och smakar gott. Jag häller i en skvätt mjölk då jag har svårt att dricka kaffe utan mjölk. Försöker att låta bli men jag antar att det gör till eller från. En fantastisk lärorik och spännande blogg.

Kommentarer inaktiverade.