Näringsupptag

Vid provtagning visade det sig att jag har vissa rätt svaga men ändå mineralbrister som kan bero på att jag får i mig för lite via maten, men det kan också bero på att jag inte tar upp näringen och då blir det lite lurigare. Kalium tex är känt sen jag började med LCHF och Sten Sture Skaldeman skrev om att det kan uppstå för låga värden. På den tiden (1985) åt en del av oss tillskott. I mitt fall är det även zink.

Jag har länge tagit zink-tillskott även om jag är periodare och har svårt att ta till regelbundenheten, men det tycks inte ha hjälpt, jag ligger lågt ändå och det får till konsekvens att jag istället ligger för högt i koppar. Kopparöverskottet i sin tur kan även bero på att jag har östrogenöverskott som kan bero på att jag har progesteronunderskott. Zinkbrist visar sig i hårkvalitet (jag har torrt hår) och vita fläckar på naglarna, vilket jag ofta hade som yngre, men aldrig nu.

Detta med brister är inte lätt och jag är bara en amatör, så det känns ibland övermäktigt att skriva om det. Jag skriver så gott jag förstår och redovisar vad jag gör för att försöka lösa problemen. Sen ett tag tillbaka är jag inne på att det är mag-tarm-kanalen som behöver hjälp och därför försöker jag öka magsyran för att matsmältningen skall ske enklare och därmed näringsupptaget senare i tarmarna förhoppningsvis öka.

Jag har sen mina tre graviditeter bråck på övre magmunnen och ”öppet rakt ner” med halsbränna som följd så att öka magsyran har länge känts övermäktigt, men sen jag började har jag inte blivit sämre, snarare tvärtom. Mindre halsbränna nu.

Jag har en amatörteori om det också:
När jag har för lite magsyra går det långsammare i magsäcken och det trycker på uppåt. När jag har bättre magsyra går det fortare genom magsäcken och trycket uppåt uteblir.