The Ketone Zone – vecka 1

Det var frustrerande att inte ha någon som vägledde mig i tolkningen av ketonvärdena.
Jag hade många frågor

  • när på dygnet mäter man bäst? (stickorna är så dyra att man inte vill mäta för ofta)
  • vad är optimala värden för den som är ketondriven?
  • hur äter/dricker man bäst för att optimera sina värden

PowerPoint-bilderna från Jeff Voleks föreläsning var ännu inte publicerade och jag hade inga anteckningar att leta i. Det slutade med att jag gjorde något jag aldrig gjort tidigare, jag laddade ner en gratisversion av läsprogrammet Kindle till min iPad och började köpa amerikansk facklitteratur om lågkolhydratkost. Jag mindes inte just då att Volek själv gett ut böcker i ämnet så jag hann med några andra böcker innan jag till slut hittade rätt. Fördelen med att läsa i Kindle är att böckerna kommer direkt och att man kan skriva sökord och få fram exakt det man är intresserad av utan att behöva läsa hela boken.

Så fick jag äntligen svar på mina frågor för att fortsätta mitt experiment.

  • man mäter fastevärden
  • ketosen börjar vid 0,5, är etablerad vid 1,0 och optimal mellan 1,5 och 3,0
  • man äter LCHF (mer om detta senare eftersom det går att äta på flera sätt)

Det illustreras så här i boken The Art & Science of Low Carbohydrate Performance

The Ketone Zone

Hur gick det nu med mina egna värden?

Jag är en rutig person som gillar siffror och tabeller, men det vore frustrerande om lösningen är att ÅTERIGEN behöva ställa om kosten genom att mäta och väga maten. Jag har varit Viktväktare större delen av mitt liv och jag hatar att räkna tuggor och väga mat. Mitt mål med det här arbetet är att finna en väg där jag slipper detta och därför har LCHF varit så befriande för mig. Jag har under mina LCHF-år periodvis kontrollvägt vissa portioner och maträtter och räknat på fettkvoter och energi% och hittills har mitt ögonmått stämt så pass bra att jag aldrig behövt ha koll på varje tugga, dygnet runt, året runt. Jag beundrar verkligen de människor som orkar, men jag gör det INTE. Sticka mig i fingret och kolla ketoner kan jag däremot göra och det fortsatte jag med. Så här såg de två första veckorna ut. Jag har ritat in idealvärdena från Voleks bok och som ni ser är jag inte ens i närheten av de optimala värdena trots att jag äter striktare LCHF-kost när det gäller mängden kolhydrater per dygn än de flesta jag känner. Jag är till och med vida känd i större LCHF-kretsar för att vara extrem.
Lösningen måste alltså finnas någon annanstans.

Ketonvärden uppmätta v 22-23 2012

 

23 reaktion på “The Ketone Zone – vecka 1

  1. Strikt lchf och ändå ingen ketos! Väntar med spänning på fortsättning. Anar att något användbart kan dyka upp här.
    Tänk om svaret skulle vara LCMB low carb magic bullet, jag som inte vill ha fler prylar.

    • Ja visst blir man förvånad!
      Det saknas mycket kunskap och är mycket gissande. Jag fortsätter att leta.
      Bulletkaffet är inte lösningen, men ett bra verktyg.

  2. Undrar om det är så att vi tror vi äter mycket fett, men i själva verket inte gör det? Kanske är svaret till att få bra ketogena värden att äta ännu mer fett!

  3. Superintressant det här med ketoner!

    Hm … man skulle kanske skaffa sig en sån där mätare …

    Ser fram emot den spännande fortsättningen här på din blogg!

    • Mätare är gratis men stickorna kostar massor!
      Jag tycker dock att jag lär mig så mycket om mig själv att det är värt priset just nu. Vi får se hur länge jag fortsätter.

  4. Vilken rafflande thriller du håller på att skriva, Margareta. Följer dig med spänning!
    /odezza

    • Haha, ja thriller var rätta ordet, tänk om jag själv kände till slutet. Att jag inte gått ut med det tidigare berodde faktiskt på att jag själv ville ha ett svar innan jag ”lurar in andra”, men nu har det gått så lång tid utan att jag är klokare så tanken är att vi skulle vara många som resonerar oss fram och då känns en blogg enklare än Kif.

  5. Jätteintressant Margareta
    Detta blir spännande jag kommer att hänga på din sida dagligen och jag hoppas att du lägger ut dina ”värden” Spännade också att se vad vi skall äta för att nå den optimala ketogena kosten justnu tycker jag att jag äter oftare men strikt LCHF men vågen rör sej inte varken upp eller ner Så tack för att du kommer med nya utmaningar Det behövs nu,men drinken låter inte speciellt frestande men va f– gör man inte Klart man testar
    Tack för ditt engagemang
    AnnSofi

    • Tack för uppmuntran AnnSofi!
      Jag skall göra mitt bästa och försöka dela med mig. Tanken är att vi som är intresserade skall kunna använda den här bloggen som samtalsbas över vad vi kommer fram till.
      Drinken är godare är man tror.
      Satsa på osaltat smör i början, då är det EXAKT samma sak som vispgrädde, förutom vasslan, tänk på det innan du dömer ut drinken!!! Kokosfett kan du använda utan smak om den stör dig.

  6. Nu har jag kommit igång med fettökandet igen. Jag ska försöka komma upp till skaldeman 2,0 men trots att jag är glad i fett får jag faktiskt kämpa lite med planerandet för att komma dit.

    /Tommy

    • Oj Tommy!
      Då har du en bit kvar. Räknar jag på Skaldemans vis med ratio hamnar jag nära eller över 3 ibland! Jag gillar ju inte att kostregistrera så jag gör det bara ibland för att ha lite koll.
      Du är beundransvärd som är så nitisk med detta!
      Vem vet det kanske är FÖR mycket fett jag äter.
      Vi i ”ketonmätarklubben” skall ha som gemensamt mål att hitta det optimala tycker jag. Det ser jag fram emot.
      Du får börja dricka kaffe med smör och kokosfett, då går det fort!

  7. Pingback: Ketonmätning – vecka två | Vägen till 65

  8. Kokosfett i kaffet har jag då och då. Men nu ska jag testa lite smör också. Ska nog köpa mig en burk kokosfett att ha på jobbet till kaffet där. Smör blir trixigare då det är långt till kylen…

    /Tommy

  9. @Tommy! Du behöver inte ha kyl för smöret. Bara du har det i en burk så det inte flyter ut på bänken så håller det bra länge ståendes framme.
    Vi har en kruka (ärvd som det står SMÖR på) som rymmer bortemot 1 kg smör. Vi brukar inte fylla den full men det smöret står alltid framme bredvid spisen. Fungerar jättebra!

  10. Hej! Å va spännande att följa din blogg och alla kommentarer.

    En fundering ang ketos…längre perioder mellan målen och färre mål? Inget småätande oavsett mängd…verkar fungera på mig iaf.

    /A

    • Jag äter som jag alltid gjort sen jag började med LCHF – dvs oregelbundet och sporadiskt. Ibland mellanmål och ibland inte. Jag testar just nu VAD som bryter ketosen i mitt sätt att äta, inte hur jag bäst optimerar den. Det får bli nästa steg.

Kommentarer inaktiverade.