Sömnregistrering

Som fortsättning på det jag skrev igår vill jag visa nattens sömnregistrering. Varje morgon kan jag i min app Health Mate avläsa hur natten varit. Just nu är jag inne i ett projekt där jag studerar glukos extra noga och därför passar det att beskriva vad jag får ut av sömnkurvorna som jag sen jämför med glukoskurvorna.

Min Withings Sleep mäter förutom snarkningen jag visade igår mina sömncykler på ett överskådligt sätt. Jag får också veta hur lång tid det tar att somna (där är vi dock inte överens) och hur lång tid det tar att vakna. Insomningstiden är det som får mig att tvivla på tillförlitligheten, för den registrerar ofta REM-sömn när jag själv tror jag är vaken.

Senaste nattens sömnregistrering

REM-sömn är det tillståndet som också kallas drömsömn, så det kan vara så att jag faktiskt sover om än väldigt ytligt. Kroppen är blickstill, vilket stämmer med REM. Vi behöver 4-5 sömncykler per natt och just nu ser det bra ut. 96% är siffran på någon slags poängskala och jag når ofta 100% numer. Jag tror det ska vara mer regelbundna cykler för att nå 100%.


När jag började mäta med Withings Sleep för ett år sen var snittet bara 73% och det var två år efter att jag började med min CPAP, som gav den riktigt stora förändringen.

April 2018, efter två år med CPAP

Sömn är ett så stort ämne för mig att jag knappt vet var jag ska fortsätta. Effie påminde i en kommentar om drömmar och dem hade jag helt glömt bort. Jag har under långa perioder av mitt liv tänkt att jag inte drömmer alls, mer än mardrömmar inför något som oroar mig. Nu när jag verkligen studerar min sömn och varje morgon antecknar i en dagbok (tro mig eller ej 📓🖊 papper och penna) inser jag att jag drömmer även om det ofta är så enkelt att jag faktiskt drömmer att jag är vaken, så lurigt kan det vara. Någonting gör att drömmarna ibland är mer innehållsrika och rent utav galna så att det blir underhållande. Jag fick en hint igår om att det kan bero på matintag, så jag ska ha bättre koll på det framöver. 📓🖊 Papper och penna är riktigt bra, jag rekommenderar det verkligen. Jag skriver en snutt varje morgon om hur natten varit, en snutt på em om dagens matintag och när jag kommer ihåg/hinner en snutt reflektion på kvällen om ditt och datt som kan vara bra att komma ihåg senare. Missar jag en dag är det kört, sånt jag skriver ner minns jag inte 24 timmar senare. Dit hör mätvärden som inte registreras, matintag, kosttillskott och nu om jag drömt och i så fall om vad.