Min kolhydratlista

Jag fick en kommentar om vad jag äter förutom kött, fisk, fågel och fett.

Jag kallar det hellre kolhydratlista än grönsaker eftersom det är blandat med ”frukt och bär”.

Jag använder sallad (alla sorter), spenat, bladselleri, vitkål, grönkål, svartkål, all ätbar svamp, dill, persilja, andra färska örtkryddor, morötter, rättika, tomat, avokado, purjo, färsk lök, minimajs, blomkål, broccoli, citron, hallon, jordgubbar, björnbär smultron, blåbär, svart vinbär. Jag kan ha glömt nåt.

Allt handlar om mängder, de som har mer kolhydrater blir det mindre mängd av och kanske inte lika ofta.

Målet är minst 10 olika per vecka.

Bären plockar jag egna på tomten och äter sparsamt.

Det mesta köper jag färskt, men det förekommer fryspåsar i det vi här hemma kallar ”snabbmat”. Det finns fler användbara grönsaker men som just jag inte tål (paprika, gröna bönor tex).

Alla är inte klassisk LCHF (morötter och vissa bär tex) men jag lägger till det som fungerar för mig och bryr mig inte om de regler om LCHF som skapats under åren utan att vi vet av vem eller vilka. Att tex undvika det som växt underjord var en tumregel som kom till i början för att slippa räkna. Inte ett förbud. Vet man vad man gör och inte livnär sig på de mer kolhydratrika är det ingen fara om ni frågar mig.

Smultron från egen trädgård är inget jag avstår

2 reaktion på “Min kolhydratlista

  1. Tio olika per vecka? Låter som en bra ambition. Jag har själv ambitionen att prova lite grönsaker jag inte brukar äta.
    Morötter eller inte – ja, jag har varit I discussion med någon på något forum; min åsikt är ju att man får använda sitt omdöme och se till totalen; den jag diskuterade med tyckte inte att jag förstod mig på lchf…det var 5 g/100 g som gallde, punkt; då ingick inte morötter, oavsett mängd.. Man blir lite trött ibland 🙂

    • Haha jag LCHF-poliser finns det gott om ute på forumen. Undrar vem som utbildat dem? Skriver jag medan jag tuggar på en rå morot och glädjer mig åt att få i mig karoten

Kommentarer inaktiverade.