Withings Health är bästa appen

Det är många appar att hålla reda på, men jag använder inte alla lika aktivt. Jag har några favoriter. Det primära syftet är att se mönster och göra prognoser. Till vardags måste datainsamlingen vara enkel, annars blir det inte av.

Den absoluta favoritappen samlar ihop data från våg, sömnsensor i sängen, aktivitetsklocka, termometer och blodtrycksmätare.

Vågen är Withings Smart Body Analyzer WS-50 och ger automatiskt mycket mer information än bara vikt och puls (genom fötterna). Vågen visade i appen att sovrumsklimatet bidrog till dålig sömn. Det räckte inte med öppet fönster om sovrumsdörren var stängd. Vågen mäter kontinuerligt både temperatur och luftkvalitet (CO2) och det blev bättre genomströmning med kattsäker glipa i dörren och öppet fönster.

Sömnsensorn heter Withings Sleep och ligger under min bäddmadrass. Den registrerar förutom sömnens olika stadier även puls, viss sömnapné och eventuella snarkningar.

Aktivitetsklockan är Withings Steel. Jag använder den inte så ofta för jag är lite nickelkänslig. Den mäter steg, puls och olika träningspass.

Withings BPM är en blodtrycksmanschett. Jag mäter inte ofta, men finns det anledning så finns den och sparar resultatet i appen. Vi har flera mätare att jämföra med och en gång fanns anledning att ringa 112 pga av snabbt sjunkande tryck och de skickade ambulans omgående. Orsaken då var felaktig medicinering medan jag var utbränd. Jag har alltid varit lågtryckare och även om trycket är lite högre numer finns ännu ingen anledning till oro.

Withings Thermo är en digital termometer man bara blippar mot pannan som vi köpte när jag var sjuk förra året. Den är så enkel att använda att jag försöker göra det dagligen numer.

Förutom dessa har jag flera andra sensorer med tillhörande appar som kompletterar Withingssystemet, men både maken och jag tycker det här är basen. Nackdelen är att Withings inte fungerar under resor eftersom både vågen och sömnsensorn stannar hemma. Det har inte spelat någon roll under pandemiåret när vi i stort varit hemma.

Det jag saknat och kompletterat med är noggrannare mätning av puls men också HRV, andning och återhämtning. Ouraringen var ett första steg, men jag har också en separat HRV-sensor och flera typer av pulssensorer och en syresättningsmätare.

Allt mitt mätande har lett fram till att jag numer vet att jag både har dålig andning dagtid och sömnapné nattetid, förutom att jag är prediabetiker typ 2. Jag förebygger hellre hälsan än driver det så långt att jag kraschar genom att låta det gå för långt.

Det är den dåliga andningen som fått mig att vilja mäta HRV, men det får jag skriva om en annan gång. HRV är förkortningen av Heart Rate Variability och är ett mått på olika variationer i hjärtats rytm. Om man som jag har ett lågt värde så är det en signal på utmattning som det finns all anledning att ta på allvar. Jag har tidiga hjärthändelser hos båda mina föräldrar och vill gärna förebygga det jag kan.

Tack för att du läste, välkommen tillbaka