PKD – rekordsnabb ketos och bra sömn

Även om de första dagarna med Paleolithic Ketogenic Diet (PKD) var omtumlande ledde det oerhört snabbt till stabil ketos. Effektivaste jag någon gång upplevt.

Jag började dag 1 med 0,4 i blodketoner och hade 2,2 redan dag 3 på morgonen. Resten av projekttiden höll det sig mellan 1,4 – 2,3 vilket är optimalt för mig. Glukoskurvan ska jag skriva mer om sen, men den är låg.

Ketonmätare

Jag kände styrkan och energin i ketosen direkt och det fick mig att fortsätta trots stora problem i början. Som ketonanpassningskost kan jag verkligen rekommendera PKD. Snabbt och enkelt. Jag måste ha tömts på mineraler när kroppen kastade ut all talg. Nu var kosttillskott inte med på listan, men jag valde att göra avsteg även här. Jag äter hellre Magnesium och Kalium för att motverka värk än Ipren för att jag inte står ut med smärtan.

Sluta med kaffe? -> Bra sömn

Det märkligaste som hänt under de här två veckorna är hur radikalt min sömn förbättrats. Jag är 65 år nyss fyllda och nu äntligen vaknar jag utsövd mellan 06:00 och 06:30. Min inre cirkadiska klocka har justerats de 1-2 timmarna jag kämpat med under många år.


Reset på dygnsrytmen


Kan det bero på uteblivet kaffe? Ja möjligen. Jag vet efter de här veckorna att jag inte är koffeinberoende. Det var inga som helst problem att sluta och jag tänkte inte ens på kaffe mer än första dygnet. Det är mer en vana än ett beroende. Jag tog ett glas isvatten när armen sträckte sig mot kaffepannan. Efter en vecka var jag så förundrad över hur lätt det gått att jag smakade en klunk på makens kaffe och det var inte ens gott.

Proteinmängd

Som jag trodde var begränsningen inga problem, tvärtom blev det mindre ibland och jag var nöjd ändå de första dagarna när jag inte ville ha mer mat, pga illamåendet.

Fettmängd

Det är betydligt mer fett än jag är van vid, med tanke på att smör/ghee inte är rekommenderat. Det fungerade helt enkelt inte för mig, jag fick ta till smör på tredje dygnet. Talg är för mig ett stek och frityrfett, jag kommer inte fortsätta äta det för att öka fetthalten i maten. Ister har jag inte testat på samma sätt, men feta fläskbitar går bra.

Lever och märg

Jag gillar lever och hade inte haft problem att få i mig 400g på en vecka om jag fått använda kryddor och fett jag själv valt och inte bara ister, talg och salt. Jag tycker att färska örtkryddor gör mycket vid tillagning av inälvor. Märg i den formen var nytt för mig men helt ok i måttlig mängd (brukar äta det när jag kokar benbuljong).

Vikt och mått

Ingen större sensation. Två veckor är för kort tid. Ett par kilo blev det och det var måtten från halsen och en bit neråt som minskade, den vikt jag ökade under antibiotikakuren (jag åt mejerier för att klara magen).

Sammanfattning

När jag väl fått ordning på vilket fett jag kunde äta (det ister och talg som finns naturligt i de feta köttbitar jag äter går bra) och sen skarva med smör när det inte räcker, så infann sig lugnet. Den där harmonin när man bara äter vid sina måltider och resten av tiden fokuserar man på annat. Inget småätande och inga extra turer till köket. Det gillar jag.

Framtiden?

Jag är inte så biten att jag fortsätter lika strikt, men jag är glad för erfarenheten och jag kommer absolut använda metoden när jag behöver skärpa till mig. Nu när jag vet att talg inte fungerar, behöver jag inte göra just den resan igen. Jag kommer utöka med de grönsaker jag brukar äta och även göra de avsteg jag vet att jag klarar. Jag har testat 100% carnivore tidigare under längre perioder än så här och kom fram till samma slutsats. Jag behöver känslan att jag själv bestämmer vad jag mår bra av. Det väcks ett trotsbeteende av uppsatta förbud jag inte förstår.

Projektavslut

Det här var mitt sista blogginlägg kopplat direkt till projektet, men jag kommer skriva mer om reflektioner jag gjort. Det har verkligen satt igång en process att vara med om något så här kontrollerat (mitt under midsommartid – det annorlunda året 2020.

Tidigare inlägg om PKD-projektet

Elimineringskost – repris
Paleolithic Ketogenic Diet PKD
PKD-anpassade portioner
PKD – förberedelser
PKD – omställning
PKD – rekordsnabb ketos och bra sömn

Tack för att du läste, välkommen tillbaka

6 svar på ”PKD – rekordsnabb ketos och bra sömn

  1. Har ätit strikt carnivore i omgångar men slutar alltid med att jag får lägga till en del grönsaker för att ej få mineralbrist/myrkrypningar.

      • Känner spontant att en kost som ej kräver tillskott för att fungera är det bästa i längden och ångrar faktiskt att jag ej lagt till mer grönsaker tidigare. Vissa näringsämnen är lättast att ta till sig via växter tror jag. Tycker Dr Rhonda Patrick ger bra insikt i detta (15 min in): https://www.youtube.com/watch?v=9M8X_bs_fzI .

        • Jag vill ha grönsaker även om jag också behöver tillskott. Jag har dåligt näringsupptag och behöver läka innan det händer något. SIBO är det jag kämpat med.

  2. Intressant läsning; tack för det! Du har inga planer på att prova fasa in talg någon gång? Jag tänker att det kanske blev en talgchock nu? Man vill ju tro att det ska vara jättebra för kroppen!
    Jag slutade själv med koffein nyligen och var helt golvad av vilken fantastisk sömn jag fick av det! Helt otroligt och årtiondets bästa present till mig själv 😀

Kommentarer inaktiverade.