Mer dal än berg i banan + v 10

Att blogga om sig själv och det som står en närmast, som man knappt pratar om med nära och kära är inget lätt beslut. Det känns som att stå ensam på en scen och klä av sig naken. Nu har jag i alla fall tagit steget och då är det bara att andas djupt och ta sats.

Jag en bloggare

Det var svajigt i början som jag skrev i inlägget berg-och-dalbana, men i takt med att jag blir säkrare på tolkningen blir det mer dal än berg i banan. Det känns egentligen för tidigt att skriva på en blogg hur det går med vikten (för personligt/naket på något vis), men jag har förstått att det finns en nyfikenhet som lett till helt felaktiga spekulationer.
Jag har hittills gått ner ett par kg och tycker inte det är så mycket att yvas över. Under min flera år långa platå har jag pendlat upp och ner betydligt mer än så. Därför känns inte denna nedgång ens pålitlig ännu. Däremot är ju trenden tydlig om man jämför min ringa nedgång med ketonerna och det tycker jag är mer än spännande och det ger mig hopp om framtiden.

Berg-och-dalbanan som blev dal-i-dalbana

Det som är skillnaden är att jag äter som vanligt och korrigerar bara fettmängd och portionsstorlekar efter utslaget på ketonstickorna. Jag väger, mäter och räknar ingenting och jag upplever det inte som någon ”bantningskur”. Udda i sociala sammanhang har jag varit redan innan, så det är ingen skillnad.

Jag gör det här som ett experiment efter att ha prövat allt (ni som inte varit med från början kan läsa om hur jag kom på det i första blogginlägget Ny kunskap om ketoner). Under resans gång har jag dragit in fler personer för att få till en samtalsgrupp, jag berättar om vilka i blogg inlägget Ketonmätning – vecka 4.

Jag har också skrivit lite om mina teorier angående proteinmängder.

Nedan syns resten av dagens middag efter att tre personer ätit.
Innehåll: Kycklingfilé, bacon, minimajs, champinjoner, vispgrädde, smetana, smör och kokosgrädde. Allt kryddat med curry, paprika, vitlök och salt efter behag.
Det var så där VANSINNIGT gott. Jag kunde hålla mig till min portion tack vare att jag fortfarande inte kände mig hungrig efter dagens fettstinna frukostkaffe och lika fettstinna lunch.

Dagens kock: Min blinde man.

Rester från dagens middag

.

Tack för att du läste, välkommen tillbaka

18 svar på ”Mer dal än berg i banan + v 10

  1. Du är modig och det verkar många vara tacksamma för! 🙂
    Även jag för jag blir mer och mer sälker på att vi testar samma teori, fast jag inte mäter ketonerna.
    Nu har jag ju bara testat i 1,5 vecka så jag följer dig med spänning.
    Jag väger ju maten, då ajg är rädd för att inte få i mig vad jag ska, vill inte svälta. Jag väger också för att ögat ska lära sig vad en adekvat och moderat mängd protein är, jag har nog inte fattat det…
    men ajg inser mer och emr att lilla jag ( 164 cm) inte ska gluffsa sådana mängder protein som jag gjort, det måste vara där ”problemet” varit för mig, och nu blir det mer fett långt mer fett.
    Så tusen tack för ditt experiment och att du delar vad som ”stoppar” dig och INTE.
    kram Mariann

  2. I Norge har vi ett kokosfett som heter Cocosa, det finnes to varianter en med grønn etikett som brukes kald og en med brun man kan steke i. Jeg bruker den grønne i kaffen, synes smaken er den beste jeg har funnet. Jeg drikker Chai te. Kan kjøpes på IHerb imange smaker. De beste synes jeg er Original Chai, Vanilla Chai og en som heter After Dinner. Gode med fett oppi. Jeg har brukt kokosmelk til nå, men har gått over til smør eller kokosfett.
    Igår hadde jeg den første store ildprøven, min egen bursdag. Klok av skade hadde jeg laget min egen kake i tillegg til det andre hadde laget. Spiste ett lite stykke av den . Utpå kvelden fikk jeg tilbake det gamle suget etter mat og var sulten. Da ble det en kopp Chai te med smør. Det er så fint å ha funnet en måte å takle det på !

  3. Jag tycker också du är modig! Och du skriver vettigt, seriöst och lärorikt. Tack för att du delar med dig, din blogg hjälper mig mycket!

    När du skriver detta:
    ”Det som är skillnaden är att jag äter som vanligt och korrigerar bara fettmängd och portionsstorlekar efter utslaget på ketonstickorna”
    Menar du att du korrigerar genom att samtidigt minskar portionerna och ökar fettmängden? Om du får lägre värden vid en mätning?

    • Tack!
      Någon slags mod är det nog 🙂
      Jag har inte sett konsekvenserna ännu.
      Jag har ätit LCHF i 7½ år så det är ingen skillnad i hur vi lagar maten här hemma. Det spelar ingen roll om jag, min man eller någon av barnen lagar maten.
      Redan innan jag började mäta ketoner ökade jag fettmängden genom att börja dricka Magic Bullet Coffe på morgonen. När jag gjort det ett tag märkte jag att det gick inte att äta frukost också. Då slutade jag med den vanliga frukosten och klarade mig bra till lunch. Under den här perioden var det berg-och-dalbana och jag fattade inte riktigt varför.
      Så åt jag jordgubbar och fick ett dyk på ketonerna och förstod direkt att jordgubbar passar inte mig, när de var borta var det något nytt som dök och så tog jag bort det (för mycket hårdost på kvällen har jag för mig var ett sånt exempel). I takt med att jag åt mindre protein för att jag var mätt på kaffet förstod jag att det kanske var det som var orsaken att ketonerna steg. Då ökade jag ytterligare på fettet till kaffet och kunde efter ett tag minska på lunchportionen. Då ökade jag fettet även där och sen kunde jag så småningsom minska på middagsportionens proteindel. Fettet ökar jag när jag minskar protein, så jag äter inte mindre portioner egentligen. Skulle jag räkna gissar jag det blir fler kcal för de som är intresserad av dem eftersom fett innehåller så mycket. Det här är frågan om HardCoreLCHF á la Sten Sture Skaldeman, jag lärde mig det redan 2005, men har kompromissat och ”glömt” hur viktigt det är både att vara mätt och att öka fettet så att man kan minska proteinmängden.

      • Fantastiskt hur enbart kaffet med fettet på morgonen kan göra skillnad hela dagen!
        Jag dricker varken kaffe eller te, men skulle säkert kunna lära mig att tycka om det. Har tidigare valt bort att lära mig dricka det eftersom jag inte vill vara beroende av koffein och inte vill att tänderna ska bli färgade. Det verkar dock vara OMÖJLIGT att komma på ett bra sätt att få i sig kokosfett utan kaffe/te…förslag mottages tacksamt. 🙂 Testade att ta en matsked smält – usch…

          • Tack Margareta, det ska jag testa! Har spenderat mycket tid i Namibia så jag känner väl till rooibos – trots det har jag aldrig druckit det! Nu ska här testas..!

        • Mats Lindgren med bloggen http://fethalsa.wordpress.com/
          har i sin bok ett tips, Häll hallon i en liten kastrull så att det täcker botten. Därefter kokosolja och låt smälta ihop. Sedan är det bara att ta sig sin hallonshot
          I boken tipsar han om hur man gör en stor sats som räcker för veckan. Mats har ju kommenterat här i bloggen förut så hoppas att han läser det här och kan skriva mer precis hur han gör denna stora sats.
          Fast annars kan du ju prova dig fram. Tanken är väl mer att hallonsmaken tar över, så ha i så mycket kokosolja du klarar av, och så lite hallon du kan om du ska hålla ner kolhydratmängden.
          Jag klarar inte heller av att bara ta en sked av kokosoljan. Tänker direkt på att det nog känns som om man sväljer stearin!

          • Bra tips! Jag älskar hallon! Det blir kanske några extra kolhydrater då, frågan är hur det påverkar. Fick just hem min ketonmätare idag så nu kan jag ta reda på det! 🙂

        • Tycker du om kakao/choklad? Jag blandar kokosfett och mycket kakao. Lämpligt att göra en varm dag när kokosfettet är nära smältpunkten. Jag använder gaffel och det är lite joxigt men kom just på att man kanske skulle kunna använda Magic Bullet. Lätt att få kakaopulvret över halva köket, tyvärr. Jag gör en stor sats och har i en burk i köket.

          • Tack för tipset, choklad är ju underbart så det här måste jag också testa. Tänker också att det är lite samma sak här med hur kakaon/kolhydraterna påverkar en och hur mycket kolhydrater det blir. Ska absolut testas!

        • Hej!
          Jag har aldrig lärt mig att dricka kaffe så jag har druckit thé en längre tid med kokosfett i på morgonen. För kanske 6 månader sedan så reagerade jag på att théet färgat mina tänder gula så jag slutade med thé och dricker numera bara thévattnet med kokosfett (med smak så klart). Då får jag helt enkelt ett kokosthé, som inte färgar tänderna.
          Idag provade jag så också Magic Bullet Coffe…fast så klart utan kaffe, då jag inte dricker det. Utan kokosfett o smör endast i varmt vatten. Smakade helt okej faktiskt!

  4. Gott det där lät! Det är svårt att inte ta bara liiite mer, när det smakar mer än väl! Det är då man måste ha karaktär för mättnaden kommer ju sen.
    Ofta har jag tagit till mig mer mat och bara hunnit ta en tugga- och DÅ slog mättnaden till!

    Att blogga kräver mod och du är väldigt modig! Utan något nickname skriver du från ditt hjärta och din hjärna. And we love you for it!

Kommentarer inaktiverade.