Solbränna eller D-vitaminer

Ja frågan är nog befogad.

Vi reste till Kreta främst för att ladda in D-vitaminer inför vintern. Det kändes lite klent med soltillfällen hemma i Sverige under sommaren. Om jag förstått allt rätt så behövs det inte så många timmars helkroppssolning per dag för att nå det målet.

Det är 20 år sen vi var på en renodlad solsemester utan barn sist och vi inser hur mycket som förändrats eftersom vi är på exakt samma strand.

Största skillnaden är alla solstolar på stranden, alla solkrämer med maximalt hög solskyddsfaktor och att folk solar från tidig morgon till sen eftermiddag.

När vi var här 1992 fanns det några ”öar” med solstolar vid de större hotellen, men de flesta tomter längs stranden var öde med skyltar ”For sale” och de flesta turisterna solade liggande/sittande direkt på sanden.

Vi bodde på ett mindre hotell på fel sida vägen och stirrade lystet efter lyxhotellens solstolar bara för deras gäster. Därför kände vi oss jättelyxiga när vi hittade en liten gubbe på en av dessa ödetomter med ett tiotal parasoller med två solstolar under varje för ca 20 kr per dag (jättedyrt då). Den lilla gubben hade tjockaste dynorna så långt vi kunde se och servade oss sen hela dagen med att vrida solstolarna efter solen, i sötvatten skölja ur och hänga upp damernas baddräkter efter salta bad (ja det är sant, för man bytte efter varje bad på den tiden) och inte minst i priset servera männen Raki så att de stod ut med damernas solande. Det hände även att han rullade runt dem som behövde assistans. Vi var ett fåtal personer som besökte detta paradis varje dag och gladeligen både betalade och lämnade dricks för hans omsorg.

Idag är allt annorlunda men frågan är om det är bättre?

Vi har valt att sola måttligt helt utan solkräm. Hittills har vi inte bränt oss. Vi har läst och tagit till oss att det är med solkräm som med nyckelhål, dvs motsatt den önskade effekten. Visst är det härligt att komma hem med solbränna, men hälsan känns viktigare.

Hur gör ni andra?
Tror ni på solkräm för att förlänga tiden /skydda mot strålning?

20120929-163216.jpg

18 svar på ”Solbränna eller D-vitaminer

  1. Titanoxid (som de flesta solkrämer innehåller) orsakar cancer vid djurförsök. Verkar ju hål i huvudet att smeta sånt på kroppen. 🙁

    Det ska räcka att exponera (överkroppen) ca 15-20 min om dagen för att få i sig ”max” D-vitamindos, kör man kortare solpass tills man fått en jämn fin färg, så går det bra att vistas längre i solen utan att bränna sig.

    Märker jätteskillnad mot före / efter ”LCHF”, tidigare brände jag mig lätt, inte alls på samma sätt nu. Kroppen använder tydligen kolesterol för att skapa D-vitaminerna.. min teori är att om man äter ”kolesterol” sänkande kost / medicin, så klarar inte kroppen solbestrålning lika bra.. som sagt.. bara min egna ”ovetenskapliga” teori.. men skillnad är det! 🙂

  2. Då jag har en make som oftast arbetar i varma länder så vi mestadels bor där i längre perioder är vi mycket ute i solen. Maken gillar inte alls att vara i solen utan sitter mestadels under parasoll, medan jag älskar solens strålar. Solar med försiktighet de första dagarna, alltid utan solkräm, förutom block på nästippen, och ökar på soltiden successivt. Jag brukar inte bli bränd på detta sättet. De gånger jag haft solskydd tycker jag att man blir känsligare när man sedan av någon anledning inte har det.
    Det ju också skönt att sitta under parasoll med en god bok.
    Det allra bästa solskyddet, när man t.ex. snorklar och simmar, är att ha en T-shirt på sig.

  3. Har nog blivit lite överdrivet det där med larmen om solskydd också, ”dilemmat” ska ju i alla fall delvis vara mer att det gör man stannar längre i solen och de inte skyddar mot allt – att man missar ”varningen” att man bränner sig.

    Hör man till de som mig bränner sig duktigt efter 15 min i svensk sommarsol utan att det är mitt på dagen, ja då har man ju inte så mycket val om man vill vara ute på en promenad innan solnedgång om man inte har burka. Är ganska övertygad att bränna sig är värre än solskydd. Har det dock inte mer ofta än nödvändigt.

      • Nu bränner jag mig då alltså i skuggan också även om inte på 15 minuter – så jo kläder som skulle låta mig vara ute i någon längre tid i solen (utan att sola alltså) skulle behöva vara burkaliknande.

  4. Själv använder jag inte solkräm, speciellt inte under graviditeten. Det blev ljusa kläser och en hatt i somras. Sen är inte jag den som gillar att sitta i solen, jag sitter hellre och läser i skuggan eller går en promenad. Tycker det blir för varmt av att sitta still och sola.

  5. Hellre köra en bra solkräm med UVA skydd och njuta av solen. I djurstudien fick mössen inhalera titan dioxid och undersökningar på människor har inte kunna påvisa detta samband. Men man bör vara observant på en del konseveringsmedel (tex parabener) i solkrämer framför allt de man använder i ansiktet.

  6. Solskydd 50 pà ansikte och hànder/armar och mesta huden, skarf, tunna klàder som tàcker òverkropp, kjol, hatt och solglasògon om jag befinner mig làngre tid i varmt klimat! 🙂

    Tror inte huden màr bra av att àldras heller, och det gòr den om man har skandinavisk hy och exponerar sig under làngre tid fòr stark sol. Men en vecka àr sàkert bara bra att kòra lite au naturelle!

    Och hudcanser àr dessutom làtt att bota:

    • Eeeeeh. ”Drar ut cancern ur kroppen”? Hoppas du la upp videon som ett skämt 😛

      • Menade inte att làgga in en hel video med bild, bara en lànk… Vet ej varfòr det blev sà..

  7. Min tanke med inlägget var ju inte hur man rent generellt skyddar sig från brännskador under långa perioder i solen utan hur man enklast och effektivast under en vecka bygger upp sitt D-vitaminlager inför en svensk vinter.

    • Hej Margareta,
      jag tror att solen gör oss gott! Var i solen så mycket som känns skönt, med eller utan ”skyddskläder”. Solstrålarna tränger ju igenom tunna kläder så ditt D-vitamin byggs upp med eller utan kläder! På en vecka måste man passa på att tanka så mycket som möjligt. Tycker du tänker helt rätt!

      • Fòr en vecka: Kanske med hatt, en lite skarf och hògt solskydd i ansiktet, och resten ganska bart — kortàrmat/linne och kort kjol/shorts, om man klarar det..? Dà bygger man upp goda depàer pà stora omràden som annars alltid tàcks mot dagsljus, samtidigt som man skyddar det kànsliga ansiktet och halsen…

        • Det sprider sig ang D-vitaminer. På tv i söndags propagerade dr Simonsson rejält för D-vitamin, skulle alla äta, vet ju vi som under åren stoppat i oss.
          Ta du och ladda rejält nu under tiden i solen, tids nog är det piller igen.

  8. Jag väljer också att sola måttligt. Använder solkräm ytterst sällan nuförtiden. Tror inte att en kräm skyddar om man solar längre än huden normalt tål.

  9. pH-BALANS, ( pH-KALK )
    Bästa solskyddet.
    Du får vacker solbränna utan att bränna dig. Har aldrig blivit brun förut, lite röd sen vit igen.
    Rör ut i ljummet vatten och
    ha en flaska med och ta en klunk då och då, så kan du vara ute länge.
    Ingen vill tro att man blivit så solbränd i Sverige.

Kommentarer inaktiverade.