Som ett brev på posten

LCHF-magasinet 2012/3

Nu börjar rapporterna ramla in på Facebook om att LCHF-magasinet kommer i brevlådorna. Det är alltid lika roligt att läsa dessa entusiastiska meddelanden om hur prenumeranterna väntar och sen lusläser vartenda ord i tidningen.

För mig som redan läst korrekturet är det ännu mer fantastiskt att min egen tidning bestämt sig för att komma med dubbla upplagor – så min plan att dubbla kokosfettet måste varit helt rätt.

För mig som ändå står mitt i produktionen av LCHF-magasinet är det lika fantastiskt varje gång tidningen kommer till. Någon gång kanske jag skriver ett blogginlägg om hur vi på redaktionen arbetar.

Det finns dock ett problem som vi på vårt senaste redaktionsmöte avsatte en hel del tid åt och det är hur vi skall göra för att överleva alla de nya LCHF-tidningar som dykt upp på marknaden under året. Vi vet inte ett dugg om hur det kommer att påverka oss vid årsskiftet. Vi har ju valt att arbeta med kalenderårsprenumerationer och det innebär att vi i nr 4 skickar ut erbjudande till alla att fortsätta prenumerera nästa år.

Många, väldigt många, nappar direkt och betalar redan till årsskiftet även om första tidningen inte kommer förrän i mars och det är vi oerhört tacksamma för. Inte främst för att likviditeten ökar utan för att vi får ett besked som innebär att vi kan fortsätta ge ut tidningen. Lika många prenumeranter väntar av ekonomiska skäl (det är jul och nyår som konkurrerar om pengarna) och betalar i slutet av januari och i februari och det är självklart lika tacksamt för oss, även om det är mer pirrigt när vi måste boka en upplaga utan att veta antalet prenumeranter. Sen har vi det gäng som inte betalar utan påminnelse, den skickar vi före nr 1 går i tryck, och de som hoppar av helt och inte vill fortsätta ett år till. Det kan gå ända till midsommar innan en del inser att ingen tidning kommer för att de missat att betala.

Under hela året tillkommer nya prenumeranter, men inte fler än de som hoppar av sen föregående år så totalt har vi väl ca 6000 betalande och det är vad vi behöver för att kunna fortsätta ett år till.

Sen nr 4 2010 (den med Kostdoktorn på framsidan) säljs även LCHF-magasinet som lösnummer i Pressbyrån. Det är en tjänst vi erbjudit våra läsare för att det kom efterfrågan. Pressbyrån tar 65 kr per tidning (jämfört med 50 kr från oss ner i brevlådan) och de behåller hälften av pengarna själva så för oss vore det så klart bättre att lösnummerköparna efter första provsmaket köper av oss.

Vad händer nu till årsskiftet är den stora frågan? Kommer tillräckligt många förnya redan till nyår så att vi i januari/februari vågar boka samma upplaga med tryckeriet? Kommer lösnummerförsäljningen i Pressbyrån fortsätta trots att det finns så många fler tidningar som kommer oftare? Frågorna är många och vi har inga svar.

Vi vet att många, många tycker om vår tidning, men är ni tillräckligt många för att det skall gå runt?

Har ni några tips vi kan använda för att komma vidare i marknadsföringen utan att det kostar alltför mycket pengar?

 

 

 

17 svar på ”Som ett brev på posten

  1. Du har gett i.fokus så himla många medlemmar, så att få löpande annonser i högerkanten hos dem borde vara gratis!!!

    Det gäller dessutom för alla övriga LCHF-tidningarna. Gratisannonser alltså. Utan dig och StenSture hade de knappast förekommit. Och hos Kostdoktorn.

    Ni behövs och står för det vetenskapligt seriösa

  2. Hej, hittade din blogg genom senaste LCHF magasinet. Du skriver bra och intressant kul och lärorikt att läsa. Tidningen kommer jag fortsätta att premenera på för den är bra och tycker att det skrivs vettiga saker i den. För mig räcker det med en tidning. Men jag har en fråga när det gäller att upp nå att vara i ketos. Jag börjar alltid min morgon med att dricka varm pressad citron. Vet ej om det är bra för kroppen att sedan dricka LCHF- kaffet.Hoppas att du nu får en fortsatt bra semester. Anna

  3. Några tips har jag väl inte (är inte så inne i branschen) men hoppas innerligt att ni kan fortsätta med tidningen. Den är DEN ENDA LCHF-tidningen värd namnet!

    Att kvällsblaskorna försöker tjäna pengar på konceptet förvånar mig inte det minsta men jag tycker att det är riktigt tråkigt att sådana som åtminstone säger sig vara LCHF-are är så angelägna om att ha detta som födkrok att de ger ut vilket skräp som helst. Man kan bara spekulera i hur många människor som blir vilseledda av dessa tidningar. Det bakas och äts bär och yoghurt i parti och minut. Samtidigt yras det om LCHF för kvinnor. Som om inte vi kvinnor behöver riktig mat, dvs. riktig LCHF (inte fisk o sallad).

    Nu kom jag förresten på en idé. Varför inte be folk om donationer så att tidningen kan leva vidare? Jag prenumererar även på en tidning som heter Svensk Pastoraltidskrift (SPT). De kämpar på med en prenumerationsavgift om 575 kr/år i kombination med just gåvor. Det kanske vore något att testa? Själv skulle jag gladeligen betala minst en tusenlapp extra per år.

  4. En fundering:
    Kanske kan ni höja prenumerationspriset en aning och i gengäld ge en liten rabatt till dem som köper en extra (eller flera) prenumeration för att ge bort i present!
    På så sätt blir det fler som läser tidningen och som förhoppningsvis fortsätter ”på egen hand” efter första året och i sin tur pratar om tidningen.

    För egen del skall jag nog ge bort en årsprenumeration av LCHF magasinet till alla som skall ha julklapp eller födelsedagspresent i framtiden…;-))

  5. Jag hoppas hoppas hoppas att LCHF-tidningen blir kvar!
    Håller med om att det är den enda ”riktiga” lågkolhydrattidningen.
    Det där med gåvor var väl en god idé, tycker jag!
    Och jag ska med ge bort en prenumeration till dottern i USA i julklapp!

  6. Några tips:
    1. Sprid LCHF-foldern mer! Aktiv kampanj bland bloggläsare.
    2. Finns tidningen på bibliotek?
    3. Lotta ut ett reklamex lite då och då, t ex på bloggen och uppmana vinnaren att lägga ut tidningen på jobbet! Jag har själv ett reklamex som jag ska ge till min son att ta med till jobbet.

  7. Bàsta tipset àr att anvànda er av sociala medier vid marknadsfòringen. Det àr en mkt underskattad, och billig(!), metod. Och ni nàr ràtt màlgrupp. Mun-mot-mun metod pà facebook etc + hòg aktivitet och lànkningar till er FB-sida. Och uppdatera FB-sidan ofta sà den blir som ett litet miniforum dàr lchf diskuteras…

    Och (permanent) reklam i de stora lchf-bloggarna (gratis eller mot betalning beroende pà bloggaren).

    Sjàlvklart àven permanent reklam och lànkning fràn denna blogg.., t.ex. i hògerkanten..

    • Skicka t.ex. tidningen som en present — gàrna med nàgot mer om ni har; eller fràga om de vill ha en gratis àrsprenumeration — till de stora bloggarna som skriver om hàlsa, och fràga om de vill skriva ett eller ett par inlàgg dàr de utvàrderar tidningen (eller hoppas pà att de skriver nàgot om den àndà, om de fàr den pà posten i ett fint paket.. 🙂 ).

  8. Hälsokostens tidning Kurera har alltid något om LCHF, kanske kan det finnas ett tidningsställ där, precis som i Pressbyrån. Förresten ska jag titta i Pressbyrån hur LCHF-magasinet exponeras. Jag har sällan eller aldrig några ärenden till Pressbyrån så jag har inte tänkt på att titta de få gånger jag är där.

  9. Tidningen är så seriös så, min sambo som annars bara läser Båtnytt och Bergssport,läser den före mig, trots att han inte äter enl. LCHF:-)
    Faceboksida där det händer något varje dag, ger nog många nya prenumeranter.

  10. Tack, läste om din blogg i senaste nr av LCHF tidningen. Håller med alla andra positiva kommentarer. Ni kämpar vidare och NI KAN INTE SLUTA FINNAS!!!!
    Vi är så många som är säkra på att vi får rätt information från en så bred och kompetent grupp. Egna erfarenheter är det bästa kunskapen som finns, och jag följer er alltid………..
    Bra idee att kanske höja lite priset och ge lite rabatt för att ge bort prenumerationer. tack igen…………….

  11. En fundering till:
    Involvera Andreas Eenfeldt lite mer? Han har trots allt en stor ”publik”…

  12. Jag har prenumererat från start och det kommer jag att fortsätta med 🙂
    Köper aldrig någon annan LCHF tidning.

  13. Mycket trevligt nummer med mycket läsning som verkligen inte är av ”kvällstidningskarraktär”. Det är just detta som är denna tidnings styrka. Intressanta artiklar skrivna på lättförståeligt Svenska. Annika beskriver jämförelsen med ”de andra tidningarna” bra i sin ingress.

    /Tommy

  14. Jag köpte det första numret av kvällstidningarnas LCHF-bilagor, och jag köpte det första numret av Mat&Hälsa (eller vad den nu heter) av nyfikenhet, för att kolla. Det räckte för mig, nu lägger jag inte mer pengar på dom ytliga tidningarna.

    Tips: Höj prenumerationspriset en aning (typ 50 kr), men ge höjningen i rabatt till dem som betalar före årsskiftet. Då kommer förhoppningsvis fler att betala i god tid.

    Jag hoppas verkligen att LCHF-magasinet överlever, det är den enda LCHF-tidningen som är värd pengarna, tack vare dess kvalitativa innehåll.

Kommentarer inaktiverade.