Vitamin C

Jag vet att jag pga inflammerad tunntarm (SIBO) har eller har haft dåligt näringsupptag och därför gissar jag mig till att det gäller det mesta. Ibland får jag blödande tandkött och blir lite öm i munnen. Det kan bero på C-vitaminbrist. Trötthet och irritation är andra symptom. Jag skrev om fascian häromdagen. Den är byggd av kollagen och beroende av både svavel och vitamin C. Har man brist påverkas bindväven med värk och stelhet som följd. Det finns många orsaker att få i sig tillräcklig mängd.

Vitamin C är nog det näringsämne vi lågkolhydratare har svårast att tillgodose behovet av. Många av våra riktiga ”ketonördar” tycker inte vi behöver antioxidanter så länge vi inte äter något som oxiderar och visst, jag kan se en poäng i det men tror inte det är hela sanningen. Det händer saker i kroppen oberoende av vad vi äter. Vi har också en historia före den läkande lågkolhydratprocessen började. Jag skrev om den diskussionen för länge sen. Du kan läsa det inlägget här.

Jag väljer medvetet att tillföra C-vitamin eftersom det enligt länge beprövad forskning inte gör någon skada och tar jag inte upp det pga tarmproblem så har jag i alla fall försökt.

C-vitaminhalten minskar vid tillagning så de källorna räknar jag inte, oavsett det gäller grönsaker, inälvor, bär eller frukt.

C-vitamin i kombination med stora mängder fruktos (bär och frukt) som stressar min lever undviker jag också. Min lever behöver ägna sig åt annat än att bryta ner fruktos.

Paprika är rikt på C-vitamin och jag har ätit mycket rå paprika under mitt liv men det finns med på min 2 år gamla lista över mat att avstå pga IgG-intolerans. Broccoli äter jag sällan rå. Vitkål är väl ok men det blir inga mängder varje dag.

Just nu tar jag minst 3 kryddmått askorbinsyra i ett glas vatten varje morgon. Det är billigt och enkelt och jag slipper fundera. ✅ Check på den och sen får det bli som det blir. Munnen blir i alla fall bättre.

Jag köper kryddpåsarna på ICA för mindre än halva kilopriset än hälsokosten och får ibland kritik för att de påsarna inte skulle vara nog ren produkt. Enligt innehållsförteckningen är det samma. Alla C-vitamintillskott i form av sugtabletter och brus har däremot tveksam innehållsförteckning förutom att det är dyrt. Inget för mig.

Doseringen är 1g C-vitamin per kryddmått och jag boostar med 3 eller mer just nu.

Den som vill veta mera kan ju googla fram att vi är mer beroende av vitamin C än för att bota skörbjugg 😜.

Minns ni lingonsylt till lever eller blodpudding i skolmatsalen? Det var för att C-vitaminet hjälper upptaget av det lika nödvändiga järnet. Nuförtiden verkar det bortrationaliserat och lika bra är väl det för kokta lingon ger nog inte så mycket vitamin C. Jag äter lever och mitt askorbinpulver.

För mycket C-vitamin är inte giftigt, det kissas ut, verkar forskarna överens om.

Tack för att du läste, välkommen tillbaka

2 svar på ”Vitamin C

Kommentarer inaktiverade.