Mera sömn

Jag måste skriva mer om sömn för det är verkligen det viktigaste av allt. Livets kärna på något vis.

Det finns en dansk forskare som nyligen fått ett stort pris för sin revolutionerande forskning om sömnens betydelse. Det var genom den artikeln jag förstod hur viktig dygnsrytmen är och varför vi nattugglor inte kan sova ikapp genom att senarelägga sömnen, eller helt enkelt sova kortare nätter. Vi missar helt enkelt viktiga funktioner som händer när vi sover en full natt under rätt period. 22:00-06:00 är idealtiden för sömn. Det följer helt enkelt solens upp och nedgång, men det finns fler faktorer.

Våra måltidsvanor, sömnvanor och rörelsemönster är tre viktiga faktorer som styr hur våra kroppar fungerar. Slarvar vi någonstans börjar maskineriet gnissla och slarvar vi länge (jag fyller 64 snart) så är vi redan sjuka. Jag har slarvat med alla tre parametrarna under hela mitt liv och nu, ju mer jag läser och förstår är det sömnen, maten och rörelsen i den ordningen som spelat störst roll för mig.

När jag slarvar med sömnen, finns det många orsaker till varför och många gånger är det mot min vilja. Jag vill sova men kan/får inte. Resultatet blir trötthet som leder till både dåliga val av mat och mindre rörelse. Det här blir onda cirklar lätta för oss att förstå när någon berättar.

Svårare är det att förstå och där får vi ta hjälp av forskarna, hur allvarligt det är, att år efter år förlora sömn när vi behöver den som bäst. Den djupaste sömnen behöver vi runt midnatt (23:00-01:00). Då stänger hjärnan butiken och kör första tvättmaskinen under DJUP-sömn och med hjälp av det glymfatiska systemet. Sen kommer flera tvättcykler under natten varje gång varvat med REM-sömn, som både sorterar tvätten (minnen) och rensar bort gammalt och slitet och ger plats för nytt i minnesgarderoben.

Ger vi hjärnan chansen hinner den med minst 4 tvättmaskiner (cykler med DJUP och REM) per natt.

Nattens första del har mest DJUP-sömn och den senare delen mest REM-sömn. Om vi nattugglor missar den första delen förlorar vi den tvättmaskinen som körs först. Vaknar vi dessutom för tidigt missar vi delar av sorteringen och det kan innebära att vi glömmer mer än vi önskar. Jag kommer ofta för sent till ”tvättstugan”, men ser numer till att jag åtminstone får sova klart. Jag har helt enkelt senarelagt min arbetstid. Att sova för lite totalt sett är både pest och kolera.

Jag är mer praktiker än teoretiker och för mig är det viktigast när jag själv fattat, att börja få det att fungera. Förståelsen ger mig motivation att kämpa. Det gäller att på olika sätt varva ner på kvällen och ge sig själv chansen att vara i djupsömn redan 23:00 och där är jag inte ännu.

100 % med min förmodligen icke av forskare godkända mätutrustning känns som att det går åt rätt håll.

4 svar på ”Mera sömn

  1. Så bra skrivet..Tack!
    Ingen av de tre är helt perfekt för mig..men de ingår i mitt liv..och för att vara 60+ är jag nöjd.
    Försöker få till 7-8 timmar..från ca 22-06. Äter lchf..tränar 3-5 ggr/vecka..
    Och jag tror faktiskt att jag gått ner i vikt sen jag fick min cpap..andas mer och mer med näsan även dagtid..mindre stress

    Trevlig valborg!

  2. Sömnen är så viktig. Slarv eller oförmåga att få till den startar alltid en nedåtgående spiral för mig. Av olika skäl har jag haft en ca 5 år lång period då sömnen hackats i småbitar. Nu hoppas jag närma mig en lugnare period i livet, då det kommer att vara möjligt att få till det lugn jag behöver för att kunna lära mig att sova igen. Då kommer maten att fungera också, och energin för träningen kommer att finnas. Ser fram emot detta!

Kommentarer inaktiverade.