Ketoner, ketoner, ketoner…

Varför är det så himla bra med ketoner? Martina Johansson höll en föreläsning om det under LCHF-eventet i Säffle. För många var det säkert nytt, för andra var det obegripligt och för oss som vet vad hon pratar om var det klockrent för att inte säga hennes bästa föreläsning någonsin kanske. Jag var själv helt tagen efteråt.

Ja varför ketoner är det många som frågar sig och de flesta verkar vara skeptiska till att äta så lite kolhydrater och mycket fett att det bildas ketoner. De förstår helt enkelt inte nyttan när det ”går så bra med LCHF” utan att krångla till det med keto också.

Frågar ni mig har jag ätit Keto sen 2004/2005 med undantag av perioder jag inte lyckats hålla mig i ketos av olika anledningar och de perioderna har jag också mått mycket sämre. 2005/2006 fanns inte begreppet LCHF och våra tidiga gurus dr Annika Dahlqvist  och författarna Sten Sture Skaldeman, och Lars-Erik Litsfeldt hade knappt börjat föreläsa, LCHF-rörelsen var ännu i sin linda. När de här starka personligheterna tillsammans med ett gäng doldisar skulle enas om något gemensamt att nå ut med till allmänheten blev det LCHF (Low Carb High Fat). Redan i namnet kan man utläsa att det är fullt möjligt att vara i ketos på den kosten. För det är precis så man förväntas äta, lite kolhydrater och mycket fett.

Sten Sture Skaldeman var den som fick ge efter mest när det gäller fett- och kolhydratmängder. Han ansågs redan från början som extrem. Han markerade revir genom att skriva sina böcker ”Ät dig ner i vikt” och ”GI-Noll!”. Jag har blivit upplärd av Sten Sture sen innan första boken kom ut och för mig har det alltid varit självklart att äta ketogent, det var själva vitsen med den här kosten.

För mig som sockerberoende, allmänt inflammerad, prediabetiker, lipödemiker, fibromyalgidrabbad och därtill IBS, artros och en massa annat på diagnoslistan är det svårt (periodvis hopplöst) att nå riktig fettförbränning med hjälp av ketoner. I USA kallas det att bli ”Keto Adapted”. Jag har kämpat sen jag lärde känna Sten Sture och perodvis har det gått bra och andra perioder har det inte fungerat alls, trots att maten ”i mitt tycke” varit ungefär samma avseende fett/kolhydratmängd. Inga jättestora avvikelser mer än under de förhållandevis få och korta perioder jag drabbats av att jag i botten är sockerberoende.

2012 var en milstolpe när jag i i USA hörde PhD RD Jeff Volek föreläsa ur sin bok som kom ut strax efter. Jag är dålig på engelska men lyckades ta mig igenom den digitalt eftersom man då kan kopiera obegriplig text till Google översätt.

Jeff Volek förklarar på ett väldigt illustrativt sätt att det som händer när man ketoanpassas är att man byter bränsle ungefär som från diesel till bensin. Vi byter från glukosförbränning till fettförbränning. Häller man diesel i en bensinmotor eller tvärtom går den sönder. Precis den känslan får man lätt när man testar keto första gången och de omställningsbesvären gör att väldigt många ger upp. Kroppen måste helt enkelt tränas i att använda det nya bränslet (det är skönt att vara amatör så man får uttrycka sig hur man vill utan att tvingas uppge referenser, jag skriver för er som är nyfikna och inte för de som vill sätta dit oss för felaktig propaganda). I början skriker mest hjärnan men också musklerna efter glukos och är man då redan glukosberoende (sockerberoende) kan känslan bli övermäktig och man hamnar i ett rejält återfall istället. i Augusti 2012 skrev jag ett inlägg som heter ”Omställningsbesvär

Nytt bränsle i tanken

För mig har det varit en tuff resa att ställa om helt och om jag fortsätter min jämförelse med bilar är jag fortfarande en hybrid, jag drivs av både glukos och ketoner. Det fattade jag först i oktober 2016 när jag träffade amerikanska Stephanie ”Keto” Person och hon direkt sa att jag inte var ketoadapterad. Fram till dess trodde jag det räckte att ha tillgång till ketoner. Njet. Motorn drivs inte av diesel för att du har en dunk i bakluckan. Det krävs mer. Jag skrev om det här i ett inlägg som heter ”Viktigt möte – del 2

Martina Johansson visade under föreläsningen en bra bild som visar de olika alternativen på lågkolhydratkost.Kommentar: Är man väldigt medveten om vad man gör kan Carnivore vara ketogen, tricket är att äta tillräckligt fet mat och inte för mycket protein.