Blodsockerprojekt

Jag skrev nyss om mitt stresshanteringsprojekt med anledning av min årligen återkommande deklarationsångest.

Under en period före semesterresan till Kreta konstaterade jag att mitt blodsocker låg högre än vanligt. Jag hade inga förändrade matvanor och rörde mig ungefär som vanligt. Jag hittade ingen direkt orsak.

Jag brukar inte så ofta lägga ut och sucka över mina fastevärden eftersom jag vet att de trots höjningen är väldigt bra för att vara typ2-diabetiker, men jag tänker så här: Det här är högt för mig eftersom jag vet sen tidigare att jag kan ligga betydligt lägre med rätt matvanor och att mitt mål är att nå under 5,0 i första hand och som drömscenario ligga permanent under 4,5. Där vore jag mer än nöjd.

Under Kretaveckan testade jag därför blodsockret mer kontinuerligt än jag normalt gör. Målet var fastevärde och sen före och ca 2 tim efter måltid. Det blir många stick varje dag och för mig som i bästa fall är van vid ett stick vid köksbordet på morgonen behövs pling i telefonen för att inte missa något.

Första dagen såg rätt ok ut, men målet var att sänka och istället blev det tvärtom vissa dagar. Här hade jag ätit kyckling med varma grönsaker till lunch och Stifado (köttgryta) till middag. Ingen mat alls jag vet att jag bör avstå.

Här gick det betydligt sämre. Jag åt naturell, fet komjölksyoghurt (i brist på annat) till frukost och lyckades pga miss av mig vid beställningen få lite panering på friterad mat till middag. Det var så lite att jag tänkte det skulle funka. Sen jag fick IgG-listan på allt jag ska avstå är det svårt att beställa. Jag frågade om ägg vid paneringen och glömde MJÖL. Det är så självklart för mig och alla andra restauranger gjorde varma grönsaker utan att doppa i mjöl först, så jag blev väldigt snopen när maten kom in.

De här mätvärdena gav en tankeställare och därför ville jag testa får- och getyoghurt till frukost istället. Det gick betydligt bättre.

Det är sista hela dagen på vår resa och kvällens värden visar att vi anammat det medelhavstypiska med sen middag, men också att jag kan klara mitt blodsocker även under resor. Det blev inte lägre som jag önskade men jag fick en tankeställare när lite komjölksyoghurt (med några kiwiskivor och valnötter) gav så stort utslag.

Får- och getyoghurt med lite cashewnötter till frukost gav betydligt lägre värden.

Bara jag vill så går det att vara hyfsat strikt men att motivera sig att kämpa även under en semesterresa är det svåraste, men jag vet så väl hur värt det är efteråt.

Den här veckan gav knappt 2kg plus på vågen. Mest vätska jag samlade i värmen så det har nästan runnit ur mig redan.

Tidigare har en vecka utan vidare kunnat resultera i 4-5 kg plus som jag fått kämpa länge med och det blir väldigt sur eftersmak på en annars härlig semesterupplevelse.

Kommentera