Bönhajpen

Det är resistent stärkelse man är ute efter när man väljer att äta bönor/baljväxter trots det i näringsdeklarationen höga kolhydratinnehållet. Produkter, vi som äter LCHF, normalt väljer bort. Syftet är att mata de goda bakterierna i tjocktarmen. De goda bakterierna kan öka i mängd av fermenterad/syrad mat tex kimchi, opastöriserad surkål eller andra grönsaker, hemgjord kefir.

Resistent stärkelse (rs) finns det mest av i kallt, aldrig upphettat potatismjöl. 2:a på listan är kidneybönor som ligger långt lägre än potatismjöl. Det verkar vara klent med research inom bönhajpen, för jag hittar inte fler siffror, utan man chansar i princip på att alla baljväxter ska ge samma effekt. Jag har letat i den engelskspråkiga världen och inte hittat mer information än den framlidne Per Wikholm fick fram och det är ju ändå många år sen.

Jag ligger själv lågt med resistent stärkelse i syfte att mata bakterier. Jag tror inte stärkelsen bara matar de goda bakterierna i tjocktarmen. Jag vet att jag har bakterier i tunntarmen som inte ska vara där, så jag är försiktig med utfodringen dvs jag avstår i princip helt från att mata alla former av bakterier.

Istället tar jag kosttillskott som jag vet innehåller de bakteriestammar jag behöver.

Per Wikholms tabell över resistent stärkelse

2 reaktion på “Bönhajpen

Kommentera