Ketonix 2015 – inställningar

Ketonix 2015 är den tredje ketonmätarmodellen man blåser i.

Den första modellen Standard blåser man i och sen lyser det blått, gult eller rött beroende på hur mycket ketoner man har. Rött är möjligt att blåsa för oss som lever i ketos. Jag skulle göra det just nu om jag försökte.

Den andra modellen heter Sport med flyttade gränser så det blev svårare att blåsa rött. Det infördes blinkningar på varje färg så att man kunde räkna antalet blinkningar för att veta om man var högt eller lågt (0-10) inom respektive färgspann. Det motsvarar över 4 i blodketoner att blåsa rött. Där har jag bara varit någon enstaka gång.

Den tredje modellen heter 2015. Den kalibrerar man själv från en dator hur man vill använda sin Ketonix och då har en tredje variant av skala införts som kallas Nutritional (näringsmässig) och det är den jag numer använder.

För att förklara de olika varianterna har jag satt ihop en bild av de olika gränsvärdena. Är det svårt att se siffrorna kan man klicka på bilden. Tittar man bara på färgskalan ser man att Standard och Sport är lika upp till där grönt börjar dvs  det räcker att man har några mätbara ketoner, knappt idé att kosta på en blodsticka. Med Nutritional får man kämpa lite längre för att komma till grönt. Det är det som kallas optimal ketos och då kan man bekräfta det med en blodsticka, en gång i veckan eller nåt sånt om man vill. Egentligen behövs det inte.

Fråga gärna om ni undrar. Jag skulle velat ha Nutritional till höger, men eftersom knappen är i mitten placerade jag den i mitten.

Ketonix-kalibrering

Jag använder själv Nutritional och det innebär att det behövs en hel del ketoner för att ens nå upp till grönt och sen stannar den länge där och man ska vara ända uppe på ”70” för att blåsa gult, det innebär ca 3,0 i blodketoner. Enligt min tolkning är det inom det gröna man skall hålla sig. Tänk ett stoppljus där grönt är kör på, du gör rätt och gult varnar mot att du är på väg mot rött som är onödigt högt.

Ni som hängt på min blogg ett tag kanske minns den bild som fick mig att gå i spinn och sen introducera ketonmätning i blod här i Sverige (första gången jag pratade om det var på LCHF-campingen i Säffle 2012). Jag hade hört en föreläsning i USA och sen laddat ner en bok på Kindle och läst. Sen började det stora ketosexperimentet som jag började skriva om här. Det var då jag startade bloggen och skrev mina första inlägg. Nu stämmer inte skalorna på mina bilder exakt, men med lite god vilja kan man se att skalan på inställningen Nutritional stämmer väl överens med The Ketone Zone enligt forskarna dr Phinney & dr Volek i USA. Det blå på Ketonix är under optimala zonen som är markerat med grått

Just nu ligger jag på 3,3 i blod och det innebär ungefär rött på Standard, gult på Sport och gult på Nutritional. Tittar man på grafen The Ketone Zone ser man att jag är inne på det gula dvs över den optimala zonen även där. Inte helt nödvändigt alltså.

TheKetoneZone

Optimal näringsmässig ketos

Optimal näringsmässig ketos – NUTRITIONAL

När man väl kalibrerat sin Ketonix efter eget behov (det kräver alltså att man laddar ner Ketonix-programvaran och gör det via USB i en dator) är den färdig att använda var som helst med ett löst batteri eller med en USB-sladd till vägguttag eller dator.

Historiska inlägg om ketoner (skriv ketoner i sökrutan om du vill läsa mer):

Ny kunskap om ketoner 2012-07-22
The Ketone Zone – vecka 1
Ketoner i urin vs blod

 

5 reaktion på “Ketonix 2015 – inställningar

  1. Vad underbart att du delar med dig så detaljrikt det du kommit fram till. Ska ta till mig det när jag kommit hem från min USA-resa och försöka med ketonmätning enligt din anvisning.
    Inför min resa till light-produkternas land har jag laddat med majonnäs, olivolja, oliver, smör, makrillburkar och BabyBel för att överleva och sova gott när jag kan hålla mig mätt på nätterna.

  2. Och jag kommer hem från Florida den 21 april. Vi kanske har en del tips om kost i USA till varandra sedan inför nästa resa. När jag varit där tidigare så har det varit stora problem för mig att hålla mig mätt. Nu ska jag i alla fall köra 8:16 vilket säkert kommer att underlätta väldigt eftersom jag kört det en längre tid hemma och det fungerar mycket bra. Då slipper man stoppa i sig croissanter och marmelad till frukost utan bara kaffe. Hade tänkte ta med mig cocosolja också men har inte kommit på hur jag ska förvara den när det är varmt eftersom den blir så rinnande då. Inte så kul få ut det feta i packningen.

Kommentarer inaktiverade.