Planering

Inte min starka sida, men ack så viktigt för att lyckas,
jag behöver bestämma redan i förväg när och vad jag skall äta.

Om jag inte planerar står jag för eller senare utan mat och då börjar jag plocka. Lite här och lite där.

Helt ok mat om man tittar utifrån, men inte ok för mig.

Det som kan hända är
– förstoppning (för lite fett)
– okontrollerad mat kan ge mer kolhydrater än jag tänkt
– svullen (förmodligen tillsatser och annat elände)
– för mycket, för jag blir rädd att inte bli mätt.

Jag äter gärna i förväg, innan jag är hungrig, om det plötsligt dyker upp mat jag kan äta åtminstone som katastrofmat.

Idag var en sån dag.

Vackert vinterväder igår, men inte vad vi vill ha nu.

Vackert vinterväder igår, men inte vad vi vill ha nu.

Ägg och smör till frukost hemma.
Ingen matlåda.
Kokt vit fiskfilé i vit sås i skolmatsalen.
Jag spolade min under vattenkranen och den var verkligen god utan sås.
Salladsbuffe dvs lite av det som är ok och det blev förmodligen för mkt totalt.
Bregott som fett
Kaffe
Kvällstjänstgöring med mackfika
Kunde hoppat över men åt pålägg och drack kaffe. Åt för mycket pålägg. Åt ännu mer pålägg.

Precis, jag BLIR INTE MÄTT och då fortsätter jag äta (helt ok LCHF i de flestas ögon) när det finns.

Det här är ett problem. Jag kan klara mig länge helt utan mat, men börjar jag äta måste jag bli mätt och det blir jag inte av ”plockmat”.
Hade jag haft matlåda med min egen lagade mat och skippat det där hade det förmodligen gått bättre.

11 reaktion på “Planering

  1. Förstår precis vad du menar, jag funkar likadant mina sk ätardagar då inget tillfredställer mig startar oftast med att jag hoppat över en måltid el att måltiden gett mig för lite energi el innehållit för mkt kolhydrater. Jag blir inte mätt och skåpäter! Planering är A och O för mig och mina matlåder ett måste för att jag ska slippa dessa dagar.

  2. Du låter som en kopia av mig, kan vara utan mat länge, men när jag sen får mat blir det för mycket. Hur gör vi, 3 mål per dag, eller?

      1. Frukost är inte helt nödvändig.
        Lunch måste vara rätt, dvs min egen lagade mat.
        Det blir förmodligen för lite fett hur man än gör.
        Den här gången kompletterade jag med Bregott men det blir inte samma sak
      • Det är det här med lunchen, som jag ofta hoppar över. Kan inte förlika mig med matlådor. Får försöka fixa något som jag kan ta med mig. Jag tar bara kaffe med grädde till frukost. Det blir gärna för mycket mat då jag kommer hem på kvällen, även om det är LCHF.

  3. Hade kunnat skriva detta själv (förutom att jag inte äter i skolmatsal 🙂 )
    Ja, planering är nödvändig för mig, och jag har så svårt för det. Men gott om matlådor i frysen måste jag se till att jag har, och jag ska inte gå hungrig för då finns ingen botten, och jag ska inte gå och plocka och småäta för det kan jag göra hur mycket som helst, och det kan spåra ur till olämpligheter.
    Två rejäla mejerifria måltider på ungefär samma tider varje dag är vad jag ska hålla mig till. Brukar funka om det bara är mig jag behöver ta hänsyn till.

  4. Tänk den här rädslan för att bli hungrig! Hur farligt är det egentligen? Hur ofta hör man att folk svälter ihjäl i Sverige för att de gått utan mat några timmar? Ändå är det det här som ligger i botten till min övervikt. Jag är hysteriskt rädd för att bli hungrig/vara hungrig.

    • Ja jag kan bara hålla med. Jag mår fysiskt dåligt av att vara hungrig och då är risken väldigt stor att jag gör felaktiga val av mat. Det går i skov. Långa perioder klarar jag mig bra. Jag har också byggt min övervikt på för mycket mat.

Kommentarer inaktiverade.