Repris av matfördelning och portionsstorlekar

Frågan om fördelningen mellan protein, fett och kolhydrater kommer ständigt upp, både i bloggkommentarer här och på andra ställen över nätet. Vad som är rätt och fel verkar vara väldigt individuellt så var och får prova sig fram.

Mängden protein är också något som alstrar frågetecken eftersom vi ofta hänvisar till att för mycket protein leder till glukosproduktion med ökad insulinmängd som följd. För mkt insulin i blodet hämmar viktminskning

I väntan på en nyskriven utredning får ni som inte hängt med så länge läsa ett par av min tidigare blogginlägg i ämnet matmängder och fördelning

Proteinmängd del 1 9 augusti
Proteinmängd del 2 31 augusti
Ketogen matsedel 27 augusti
Hur stor är en portion 15 augusti
Vad är en portion ?- del 2 28 augusti

 

 

 

27 reaktion på “Repris av matfördelning och portionsstorlekar

  1. Tack – jag sparade genast alla blogginläggen i Evernote för att ha dem samlade varje gång jag funderar!

    du börjar ha så många inlägg skrivna redan att det är svårt att hitta när man bara har en vag aning om att du skrivit om, typ protein, i augusti… hur blir det inte sen när du har skrivit några år! 🙂

  2. Ja, det var därför jag började med arkivet där jag skriver en sammanfattnin om alla blogginlägg, men jag ligger redan efter en månad där 🙂
    Jag minns inte själv var jag skrivit olika saker längre, bara att jag skrivit. Därför får jag också använda sökhjälpen.

  3. Jag har hört att protein även leder till ökad glukagonproduktion. Borde inte det ta ut insulinet så att det blir plus minus noll?

      • Läste att en proteinrik måltid stimulerar frisättning av både glukagon och insulin. Glukagonet stimulerar glukogenesen och frisättning av nybildat glukos från levern till blodet. Detta glukos stimulerar i sin tur produktion av insulin.

  4. Hej Margareta, å alla andra som läser din blogg!
    En fantastiskt bra blogg, tack! Vill också säga tacka dig för att du vidarebefordrade kunskapen om magi-kaffet. Det är faktiskt magiskt, känner redan efter bara 5 dagar med kaffe-frukost att jag har sjunkit ihop på något sätt. Jag behöver inte alls den mängden mat för att hålla mig igång. Är dock något risig i magen, men hoppas att magen skall vänja sig med allt fett från kaffet. Jag har ändå bara tagit ca 25 g smör och först idag 10 g kokosfett, ska öka lite försiktigt tänkte jag. Har hållit på med LCHF i ca 2,5 år men eftersom jag är en godisråtta (som dessutom jobbar med godis) har jag haft svårt att fullständigt äta efter LCHF. Detta har resulterat i att jag har ökat i vikt med ca 8-10 kg! Men jag mår så mycket bättre med den här maten och vill inte gå tillbaka till pastaköret igen. Nu siktar jag på att bli av med mina kilon med hjälp av det feta kaffet. Tack än en gång för tipset!

  5. Tänk så bra det var att få läsa om de där inläggen. Tack vare kaffet (som jag fortfarande har 1 tesked honung i) så känner jag att jag är på rätt väg nu. När man är bussförare med knepiga arbetstider är det ett himla pyssel att få ihop maten. Jag kan inte alltid vänta tills jag blir hungrig innan jag ska äta nästa gång utan måste liksom räkna ut hur många timma det är till min rast och sen äta/dricka passande mängd målet innan. Inte det lättaste kan jag lova!!

  6. Bra att du lyfter upp diskussionen om proteinerna. Många LCHF:are verkar inte riktigt förstå viktigheten att ha proteinerna under kontroll. Som extra stor behöver man inte bry sig så mycket. Men ju mer vikten stabiliseras, desto mer kunskap om sitt dagliga intag behövs för att slippa en uppgång.

  7. Toppen med en sammanställning!

    En helt annan fråga:
    Vad har ni för erfarenheter av hur länge det tar tills man slutar lukta aceton?!
    Min massör frågade idag (den vanliga frågan) – äter du fortfarande ”så där” ?!
    Det luktar konstigt om din kropp… fniss.
    Det blev en fin kost diskussion efter det!
    Har varit i optimal ketos i 2 veckor nu…
    Vad finns det för erfarenheter där ute i cyberspace 😉 ?

    • Mig veterligen har jag aldrig luktat aceton, eller så är det väldigt länge sen. Min första urinsticka doppade jag våren 2005.
      Jag har hört många säga att det är ett övergångsproblem.
      Jag kan smaka plåt och då tuggar jag basilika eller liknande.

  8. Hej Margareta och alla läsare!
    Apropå det här med ketos. Har ni märkt om er urin luktar speciellt när ni är i ketos? Min urin har luktat speciellt en längre tid och det är INTE nån urinvägsinfektion. det luktar som lite…metalliskt…
    Funderar på om det är ketos eller om det beror på något av de kosttillskott jag tar… (D-vitamin,omega 3,magnesium).. Nån som har några erfarenheter av detta?

    🙂

    • Det kan mycket väl vara något av dina tillskott. Jag äter B-vitamin (Mega B-Stress) och min urin är gul som apelsinjuice.
      Om du äter sparris så får urinen en doft av urinvägsinfektion.

      • Hmm…megaBstress lät som ett tillskott jag skulle behöva… B-) Är det mot stress, som det låter?.. 🙂

        • Jag blev ordinerad dessa bl a, av min läkare då jag drabbades av utmattade binjurar. De är av märket Solaray och utsöndras både snabbt och gradvis.

  9. Susanne,
    Ja, det är väldigt vanligt att urinen luktar starkt när man är i ketos. Antar att det är den stora mängden ketoner i urinen som orsakar lukten. Om du även har ganska dålig andedräkt (morgonandedräkt hela dagen) kan du vara rätt säker på att du är i ketos, det är bara att gratulera för viktnedgångens skull! 🙂

    • Åhå! Då får jag hoppas att det är så! Stresskilon som smög sig på förra vintern, trots LCHF, vill inte riktigt släppa greppet… 😉
      Hoppas de ger sig av nu då. 🙂

  10. Har du/ni läst de här tre delarna som handlar om protein?
    Rekommenderas!
    http://primal.grokking.se/2012/10/16/protein-del-1/
    http://primal.grokking.se/2012/10/17/protein-is-your-friend-del-2/
    http://primal.grokking.se/2012/10/19/protein-haller-dig-frisk-del-3/
    Ska visst komma en del 4 oxå, vad jag förstått…?!

    Sen gäller det att hitta SIN EGEN perfekta avvägning, av LAGOM mängd och RÄTT sorts proteiner, som ger viktnedgång utan att kroppen käkar på sina egna muskler för att den får för dåligt med byggstenar via maten, vilket säkert inte är det lättaste! 😉

  11. Pingback: Protein – del 4

Kommentarer inaktiverade.